De 5 valkuilen van coachen


Als coach wilt u uw deelnemer zo goed mogelijk begeleiden in zijn zakelijke of persoonlijke ontwikkeling. In deze rol moet u rekening houden met een aantal belangrijke aspecten. Om fouten te voorkomen leest u hieronder 5 valkuilen van een coach. Zo weet u in elk geval hoe het níet moet.

Valkuil 1: Niet objectief zijn

Pas op voor subjectiviteit, neem als coach een onafhankelijke positie in. U moet de ander immers op objectieve wijze kunnen beoordelen. Uw persoonlijke mening is dus ondergeschikt aan wat u als coach waarneemt. Probeer bij de observatie van de gecoachte niet zelf te interpreteren, maar kijk naar de feiten. Dus niet: hij huilt, dus zal hij wel verdrietig zijn. Maar wel: hoe lang vertoont iemand dit gedrag. En hoe vaak gebeurt dit? Achterhaal vervolgens met de juiste vragen waarom iemand dit gedrag vertoont en probeer hem zelf te laten zoeken naar een oplossing.

Valkuil 2: Denken dat de gecoachte denkt zoals u

Wie heeft u tegenover u? Verplaats uzelf in de positie van de gecoachte en bedenk dat hij of zij niet per se denkt zoals u. Misschien moet u in sommige gevallen wel een ander taalgebruik hanteren dan dat u normaal doet. Sommige mensen hebben meer en duidelijkere uitleg nodig, houd daar rekening mee. En ook al is het probleem of de oplossing voor u kraakhelder, het kan best zijn dat de gecoachte er niets van snapt. Gebruik dan een andere aanpak die wél aansluit bij de persoon tegenover u.

Valkuil 3: Niet doorvragen

Als coach bent u een groot deel van uw tijd interviewer. U moet er immers achter zien te komen wat de problemen, ontwikkelpunten, wensen of valkuilen van de gecoachte zijn. Daarom moet u tijdens het coaching traject goed doorvragen. Neem geen genoegen met het eerste antwoord dat u krijgt, maar vraag door naar achterliggende motivaties. Stel uw vragen meerdere keren en op verschillende manieren, zodat u boven tafel krijgt hoe het nu écht zit.

Valkuil 4: De perfecte coach willen zijn

Niemand is perfect, dus ook ú niet. Probeer als coach niet de beste te zijn en probeer ook niet álles op te lossen; het betreft immers een coaching en niet een consult aan een psycholoog. Dat u niet alwetend bent, zal de gecoachte echt wel begrijpen. Bovendien is ieder mens anders. Belangrijk is dat u een klik heeft met de persoon tegenover u, en dat er vertrouwen is. Dan heeft de coaching de grootste kans van slagen. Lukt dat niet? Of is er geen vertrouwen? Dan is het wellicht verstandig de coaching over te dragen aan een collega-coach.

Valkuil 5: Teveel sturen

Zorg als coach voor de begeleiding van een gesprek, en draag niet alle antwoorden zelf aan. De gecoachte moet zelf zijn mogelijkheden en oplossingen ontdekken. U helpt hem daarbij en brengt hem op de juiste ideeën. Maar waak ervoor dat u niet teveel sturing geeft. Een van de grootste valkuilen is dat de gecoachte volledig de richting opgaat die de coach wil. Dat werkt uiteindelijk averechts: het gaat om de persoon van de gecoachte die straks, na dit traject, verder moet zónder u. Laat hem zelf zijn richting kiezen.

Auteur: Anita Bakker

<
  • 1
>

Onze website maakt gebruik van cookies.