Menu
BVO logo

Nieuwe medewerker? Zo zorg je voor aansluiting in het team

Als je een nieuwe medewerker verwelkomt, vraagt dat iets van alle teamleden. Hoe zorg je er als leidinggevende voor dat de aansluiting in het team goed verloopt? En hoe krijg je een nieuwe medewerker zo snel mogelijk up and running?

Dit bespreekt onze programmamanager Aleid Erbrink in deze aflevering van Management moves, waarvoor ze samen met presentatrice Sonja Silva de speeltuin induikt.


Waarom een speeltuin? ‘‘Dat is een plaats waar een heleboel verschillende activiteiten zich verzamelen’’, legt Aleid uit. ‘‘En dat geldt ook voor een team. Als je een nieuwe medewerker verwelkomt, wil je diegene kennis laten maken met alle verschillende activiteiten. Je geeft iemand dus eigenlijk een rondleiding binnen het team.’’

Herverdeling van de taken

En net zoals elke activiteit in een speeltuin, vraagt elke taak binnen een team om andere vaardigheden. Niet iedereen vindt hetzelfde leuk en niet iedereen is goed in dezelfde dingen. Aleid: ‘‘De taken binnen het team zijn natuurlijk verdeeld over de medewerkers die je op dat moment in het team hebt. Als je daar een nieuwe medewerker aan toevoegt, dan heb je een nieuw speelveld, nieuwe spelers… en dus moet je het opnieuw met elkaar uitzoeken.’’
 
Het is daarom belangrijk dat de huidige teamleden zich realiseren dat ook zij iets te doen hebben in het aansluiten bij de nieuwe medewerker. Daarbij helpt het als je als leidinggevende op de hoogte bent van de ambities en talenten van de teamleden. Dan kun je daar bij het (her)verdelen van de taken rekening mee houden.

Regel de praktische dingen

Wat kun je als leidinggevende doen om je medewerker zo snel mogelijk up and running te krijgen? ‘‘Hele praktische dingen’’, zegt Aleid. ‘‘Als iemand op zijn of haar eerste werkdag komt: zorgen dat er een bloemetje is. Zorgen dat de nieuwe medewerker zo snel mogelijk aangesloten is op de communicatie – dus onderdeel is van de mailgroep en de whatsappgroep.’’ Op die manier heeft de nieuwe medewerker meteen het gevoel erbij te horen én kan snel aan de slag.

Vermijd deze valkuil

‘‘Een valkuil voor veel leidinggevenden is dat ze zelf alles willen uitleggen aan de nieuwe medewerker’’, vertelt Aleid. ‘‘En dat is natuurlijk helemaal niet nodig. Jouw belangrijkste rol als leidinggevende is vooral contact te houden met je nieuwe medewerker en periodiek te vragen hoe het gaat, of ze tevreden zijn en uit de voeten kunnen… Maar laat vooral de informatievoorziening over aan andere collega’s.’’ Op die manier komt de nieuwe medewerker gelijk in contact met andere mensen in de organisatie en kan zo zijn netwerk opbouwen. Daar hoeft een leidinggevende helemaal niet tussen te zitten.

Werken aan jouw leiderschapsvaardigheden?

Wil je jouw praktische leiderschapsvaardigheden verder ontwikkelen? Wil je bijvoorbeeld effectiever leren leidinggeven, of zoek je naar handvatten om met specifieke situaties om te gaan? Kijk dan eens bij ons aanbod Trainingen leidinggeven & management. Of neem contact met ons op via 035 – 2 005 215 of info@bvo.nl. We denken graag met je mee.

Deel dit artikel

Wellicht ook interessant

Op Maandag, 4 Maart, 2024, 12:22

Wat is strategisch leiderschap?

Leiders zoeken voortdurend naar manieren om hun leiderschap te versterken en hun organisaties naar een hoger niveau te tillen. Een benadering die steeds meer erkenning krijgt, is strategisch leiderschap. Maar wat houdt dit precies in? Hoe kunnen we het toepassen in onze werkpraktijk? In deze blog gaan we dieper in op strategisch leiderschap en de betekenis ervan. Ook lees je waar het verschil zit tussen ‘gewoon’ leiderschap en strategisch leiderschap. Tot slot lees je over welke eigenschappen een strategisch leider beschikt én krijg je tips om vandaag nog je leiderschap naar een hoger niveau te tillen. 
Lees verder