Hoe vaak geef jij complimenten?

Hoe vaak geef jij complimenten?

De leidinggevende als manager

Als leidinggevende van een team of afdeling, moet je een hoop ballen in de lucht houden. Je bent niet alleen leider, maar ook coach, ondernemer en manager. Dit keer zoomen we in op de rol van manager. Wat moet je daar allemaal voor in huis hebben?
 

Harmoniemodel

In Nederland zijn de meeste managers van het harmoniemodel. Dat wil zeggen: ze houden van overleg en gaan conflicten liever uit de weg. Als het toch op een conflict dreigt uit te draaien, proberen ze hun boosheid te onderdrukken. Dat is op zich alleen maar te prijzen, want als manager is het belangrijk dat je je emoties onder controle kunt houden en je werknemers de ruimte geeft. Dat neemt niet weg dat je ook altijd duidelijk moet kunnen zeggen waar het op staat, ook in situaties die minder plezierig zijn.
 

De focus van de manager

Terwijl je in je rol van coach vooral ondersteuning biedt aan een werknemer, zodat deze zijn werk nog beter kan doen, heb je als manager juist vooral een controlerende functie. Je focust op de beheersing en continuïteit van de werkprocessen. Ofwel: je houdt bij of je medewerkers zich aan de afspraken houden en of productiedoelen gehaald worden. Je coördineert afspraken en werkprocedures en bewaakt de voortgang door middel van procesmanagement. 
 

Hoe ga je effectief te werk?

Het basisgesprek dat je als manager voert, is het procesgesprek. In zo’n gesprek stel je om te beginnen de regels vast waaraan de medewerkers zich moeten houden. Vervolgens is het aan jou om te controleren of mensen zich daar ook aan houden. Hoe ga je daarbij effectief te werk? Denk bijvoorbeeld eens aan de volgende zaken:
  • Stimuleer eigen initiatief en verantwoordelijkheid bij je werknemers. Maak helder welke eindresultaten je verwacht, maar laat mensen zelf de weg ernaartoe uitstippelen.
  • Bouw vaste controlemomenten in. Probeer daarbij de verleiding te weerstaan om ongevraagd, of achter iemands rug om te gaan controleren. Een effectieve manager schenkt zijn werknemers namelijk vertrouwen.
  • Corrigeer waar nodig. Als blijkt dat een werkgever zich niet aan de afspraken houdt, dan moet je die persoon daar natuurlijk wel op wijzen. Houd het daarbij zakelijk.
  • Vergeet vooral niet om complimenten te geven voor wat wel goed gaat. Uit onderzoek blijkt: voor elke reprimande moet je drie complimenten geven. Dan blijven mensen positief en gaan ze ook beter kun best doen.
 

Slechtnieuwsgesprekken

Met een positieve benadering bereik je veel, dat mag duidelijk zijn. Maar als manager moet je soms ook slecht nieuws kunnen brengen. Daarom wordt in leiderschapstrainingen, behalve het procesgesprek, ook vaak het disciplinegesprek geoefend.
Hoe vertel je iemand dat zijn gedrag niet aan de verwachtingen voldoet, zonder dat je het voor de zoveelste keer door de vingers ziet? Hoe zorg je ervoor dat je niet in je irritatie blijft hangen, maar duidelijke voorwaarden stelt en daar ook consequenties aan verbindt?  Hoe communiceer je boodschappen als: ‘Je moet je vanaf nu aan onze afspraken gaan houden. Doe je dat niet, dan krijg je een slechte beoordeling en kun je niet langer in deze functie blijven.”
Met zulke boodschappen, die natuurlijk een hoge conflictgevoeligheid uitdragen, stap je als manager even uit het vertrouwde harmoniemodel. En ja, dat moet je maar kunnen én durven.
 

Versterk de manager in jezelf

Wil jij als leidinggevende sterker staan in je rol van manager? Schrijf je dan direct in voor een van onze praktijkgerichte leiderschapstrainingen: HBO Trainingsprogramma Lean Manager, HBO Trainingsprogramma Projectleiderschap en Praktisch Leidinggeven.
 

Nieuwsgierig naar meer?

In de volgende nieuwsbrief zoomen wij in op de leidinggevende in de rol van coach. Wil je daar niet op wachten of wil je meer weten over praktisch leiderschap? Vraag dan onze whitepaper aan.