Menu
BVO logo

Use that Social Capital!

Workshops voor Jong AMC

Jong AMC is het netwerk van, voor en door jonge AMC’ers. Het netwerk - met facebookpagina én Twitteraccount - richt zich op het verbinden van alle jonge medewerkers (tot ongeveer 35 jaar) binnen het AMC (Academisch Medisch Centrum). Jong AMC organiseert sinds twee jaar zo’n 6-8 activiteiten per jaar. Dit zijn zowel sociale als inhoudelijke events, variërend van een golfclinic tot een workshop.

Voor het organiseren van workshops werkt Jong AMC graag samen met de Boertiengroep. Waarom de Boertiengroep? Omdat ze naast de inhoudelijke kennis van zaken ook de snelheid en scherpte inbrengen die wij als ‘jonge honden’ fijn vinden. Dit doen ze zowel bij het ontwikkelen van de workshops (met de Jong AMC bestuursleden) als bij het begeleiden ervan. De insteek is altijd dynamisch, interactief, leerzaam, prikkelend en gezellig. Van de inmiddels 60 deelnemers krijgen wij zeer positieve reacties over de workshops. Jong AMC denkt daarom graag na over een verdere vorm van samenwerking en partnership met de Boertiengroep. Zo zal er op 14 november tijdens het congres van de Boertiengroep over Duurzame Talentontwikkeling ook gezamenlijk een workshop verzorgd worden.

De laatste workshop die Jong AMC samen met de Boertiengroep organiseerde was de workshop Use That Social Capital in juni 2013. Vijentwintig van onze leden hebben hier van genoten. De workshop was bedoeld als actief vervolg op een eerder symposium Making Money in Science, how to fuel a successful scientific career dat AMC promovendi-vereniging Aprove organiseerde in mei 2013. Waar het sypmposium met name theoriegericht was, werd tijdens de workshop de theorie in praktijk gebracht.

Strong ties, weak ties en marshmallows

De beginopstelling was anders dan anders, met stoelen kris kras door elkaar hadden we direct een gezamelijke verbazing en de groepsbinding was in gang gezet. Een voorstelronde werd ook verplaatst naar de afsluitende borrel; grappig om te zien was dat veel deelnemers dit toen ook nog eens deden.

Onder begeleiding van trainer Mark Polman brachten wij eerst ons eigen netwerk in kaart, zowel de strong ties als de weak ties, waarbij de laatste volgens de theorie nog veel belangrijker zijn dan gedacht. Tijdens de uitvoer kwam een verpleegkundige erachter dat zijn netwerk nog veel groter was dan gedacht, kwam een promovenda er achter dat ze eigenlijk niemand kon bellen als ze een lekkage of electricteitsprobleem had en een stafmedewerker constateerde dat het best goed zat met al zijn strong ties en weak ties. Voor allen een leerzame ervaring en velen namen hun vol geschreven en vol getekende white paper mee naar huis.

Wij hebben erg veel lol gehad tijdens de Marshmellow Challenge die Mark ons voorlegde. Zweetparels op de hoofden van de deelnemers, wikken en wegen, discussies en actie om een toren van spaghettistokjes te bouwen. Uiteindelijk werd de overwinning gevierd door een multi-disciplinair team van alleen maar dames (wat sommige competitief ingestelde heren iets minder leuk vonden).

Als afsluiting werd alle deelnemers gevraag tijdens de borrel op grote vellen papier door de ruimte verspreid te reageren op stellingen als ‘wat kan een netwerk binnen het AMC betekenen?’ en ‘wat kun je bij Jong AMC halen en brengen?’. Driftig werden aanvullingen gemaakt onder het genot van een hapje en een drankje. Het bleef uiteindelijk zo gezellig dat Mark Polman schrok van het antwoord op de vraag ‘hoe laat is het eigenlijk?’. Maar ach, gezelligheid kent ook op een doordeweekse avond natuurlijk geen tijd en de sluitingstijd van de AMC-bar was nog best beschaafd (volgens ons dan).

"Jongeren denken en werken anders"

Mark Polman's reactie op mijn vraag wat hij van de workshop met Jong AMC vindt: ''Het is echt ontzettend leuk om met een groep als het Jong AMC te werken. Stuk voor stuk gemotiveerde jonge en energieke mensen, die willen leren en verbinding met elkaar zoeken. De Boertiengroep krijgt steeds vaker vraag van jongerennetwerken in organisaties. Wat ik zie in de training daarvan is volgens mij tekenend voor de jonge generatie: een bereidheid om elkaar op te zoeken en krachten te bundelen op de arbeidsmarkt. Wat me opvalt is dat ze daarbij gemotiveerd zijn om verder te kijken dan een eigen organisatie, eerder kijken ze naar kwaliteiten en eigenschappen van andere (jonge) mensen in hun netwerk waarmee ze de samenwerking aan kunnen gaan. Daarbij creëren ze zelf samenwerkingsverbanden waar nodig, zoals netwerkverenigingen. Een ontzettende dynamische manier. Ik kijk uit naar de volgende workshop!"

Dit artikel werd geschreven door David Kok, operational auditor AMC en bestuurslid Jong AMC.

Auteur: Mark Polman

Deel dit artikel

Wellicht ook interessant

Op Maandag, 4 Maart, 2024, 12:22

Wat is strategisch leiderschap?

Leiders zoeken voortdurend naar manieren om hun leiderschap te versterken en hun organisaties naar een hoger niveau te tillen. Een benadering die steeds meer erkenning krijgt, is strategisch leiderschap. Maar wat houdt dit precies in? Hoe kunnen we het toepassen in onze werkpraktijk? In deze blog gaan we dieper in op strategisch leiderschap en de betekenis ervan. Ook lees je waar het verschil zit tussen ‘gewoon’ leiderschap en strategisch leiderschap. Tot slot lees je over welke eigenschappen een strategisch leider beschikt én krijg je tips om vandaag nog je leiderschap naar een hoger niveau te tillen. 
Lees verder