Menu
BVO logo

"Tussen de klant en mij ontstaat vaak partnerschap. Daar ben ik trots op"

Toptrainer Wim van Hout in beeld

De dag begon als zo veel andere, met een training in Rotterdam. Maar ineens kwam directeur Frans van Kreuningen binnen. Enorme bos bloemen, brede glimlach. “Ik snapte er even helemaal niks van,” zegt trainer Wim van Hout, “maar toen iedereen begon te klappen, viel het kwartje. Inderdaad ja, ‘onze eigen’ Wim is genomineerd voor de NOBTRA-verkiezing Trainer van het Jaar.

Wat betekent deze nominatie voor jou? 
"Toen ik het hoorde, nota bene tijdens het geven van een training, was ik vooral ontroerd. Het deed mij écht wat. Ik stond daar gewoon te doen wat ik het liefste doe, en ineens, bám… Ik vind deze nominatie een grote eer. Dat anderen de passie waarmee ik dit werk doe waarderen, geeft een enorme boost. Ik ben nu bijvoorbeeld nog meer dan eerst geïnspireerd om ambassadeur te zijn voor het vak."
 
Wat is je specialisatie? In welke branches ben je vooral werkzaam?
"Mijn trainingen beslaan uiteenlopende onderwerpen, van communicatie en adviseren tot samenwerken in de keten. Maar ik heb een paar grote passies: klantgerichtheid, accountmanagement, acquisitie, netwerken en duurzame inzetbaarheid van 50+ en 60+. In alle trainingen gaat het om veranderingen. In co-creatie met mijn opdrachtgevers bedenk en ontwikkel ik trajecten die enerzijds passen bij de organisatiecultuur, en anderzijds de medewerkers uitdagen hun werk effectiever en met nog meer plezier te doen. Ik werk veel voor verzekeringsmaatschappijen, banken, gemeenten, ministeries, universiteiten, en ook voor de industrie en bouwnijverheid. Vooral voor verandertrajecten, waarbij teams en afdelingen vaak commerciëler en klantgerichter moeten gaan werken, word ik vaak gevraagd. Daarbij gaat het veelal om het aanleren van nieuwe vaardigheden, maar ook en vooral om het ontwikkelen van een andere attitude."
 
Is er een traject dat jou in het bijzonder is bijgebleven?
“Recentelijk het verandertraject bij zorgverzekeraar VGZ. Om het team Facilitair Management te ondersteunen bij de overgang naar zelfstandiger en zakelijker werken, heb ik wat korte modules ontwikkeld, waaraan een teamchallenge gekoppeld was: Hoe ziet jullie team er in de toekomst uit en wat heeft de organisatie daaraan? Thema was ‘lef’. Nou, lef hádden ze daar… In de eindpresentatie stelde het team zelfs met veel minder fte toe te kunnen. Directeur en manager zwáár onder de indruk. Een van de deelnemers heeft na het traject de stap gezet om een winkeltje op te zetten, een oude wens. Aan zo’n persoonlijke stap gaat zo veel inzicht, zo veel samenwerking, zo veel oefening in vertrouwen vooraf. Dat maakte veel indruk op me.”   
 
Wat kenmerkt jou als trainer? Hoe zou je het ‘merk’ Wim van Hout omschrijven?
“Van de acteurs met wie ik werk, hoor ik dat ik mijn uitleg en timing sterk zijn, dat alles landt. Ik werk heel erg in contact met mensen. Gevoelsmatig dus, maar tegelijkertijd bereid ik mij angstaanjagend goed voor. Ik ben een draaiboekenbouwer. Ik kijk altijd naar de vraag áchter de vraag. Dus niet alleen: waar staan mensen nu, maar ook en vooral: waar willen ze naartoe? Hun performance duurzaam verbeteren, dat is wat mij drijft. Ik zet primair in op het creëren van een veilige sfeer, waarin deelnemers experimenteren met een nieuwe aanpak. Humor is daarbij belangrijk. Ik heb het idee dat bijna alles wat er te leren valt al in de mensen of het team zelf zit. Het is mijn job om dat boven water te krijgen.”
 
Waar ben je echt trots op?
“Vaak worden klanten en ik echt partners. Een soort van kameraden, die elkaar ook feedback kunnen geven. Apetrots ben ik ook als ik zie dat trainen zín heeft. Teams maken grote stappen, super als ze meetbare resultaten met mij delen. Maar ook van individuele deelnemers krijg ik mooie feedback. Kippenvelmomenten zijn dat soms. Ik herinner mij de man die na een communicatietraining goed contact wist te leggen met zijn autistische zoon. Of de man die op scheiden stond, maar zich ineens realiseerde ‘Verrék, ik communiceer al jaren onhandig met mijn vrouw. Dat ga ik anders doen’. Alleen al vanwege deze twee ervaringen wil ik altijd blijven doen wat ik doe.”
 
Je bent voortdurend bezig met de leerbehoefte van anderen. Wat leer jij daar zelf van?
“Mooie vraag. Ik spar graag met collega’s en klanten. Waar ik veel van leer, is werken met jongere deelnemers. Een paar maanden per jaar werk ik met studenten van de HKU, waarbij het mij opvalt hoe positief zij omgaan met eigen verantwoordelijkheid. Zolang je als trainer maar kort, boeiend, grappig en prikkelend blijft. En, heel belangrijk, zolang je er maar voor zorgt dat ze met concrete dingen het lokaal verlaten. Een cv, een motivatiebrief, een pitch.”
 
Heb je tips voor jonge trainers?
“Regelmatig coach ik jonge collega’s, waarbij ik veel aandacht besteed aan de balans tussen structuur en gevoel. Je moet een draaiboek hebben, waarbinnen je ruimte creëert voor humor en persoonlijke aandacht. En verder is mijn gouden tip: leg het eigenaarschap bij de deelnemers. Wat je ook doet, ga niet hun taak dragen.”

Zet in de agenda: de NOBTRA-verkiezing Trainer van het Jaar vindt plaats op 29 augustus 2018. Wij wensen Wim heel veel succes!
Deel dit artikel

Wellicht ook interessant

Op Maandag, 4 Maart, 2024, 12:22

Wat is strategisch leiderschap?

Leiders zoeken voortdurend naar manieren om hun leiderschap te versterken en hun organisaties naar een hoger niveau te tillen. Een benadering die steeds meer erkenning krijgt, is strategisch leiderschap. Maar wat houdt dit precies in? Hoe kunnen we het toepassen in onze werkpraktijk? In deze blog gaan we dieper in op strategisch leiderschap en de betekenis ervan. Ook lees je waar het verschil zit tussen ‘gewoon’ leiderschap en strategisch leiderschap. Tot slot lees je over welke eigenschappen een strategisch leider beschikt én krijg je tips om vandaag nog je leiderschap naar een hoger niveau te tillen. 
Lees verder