Of je nu thuiswerkt of op kantoor, elkaar live ziet of via beeld, als je fijn met elkaar wilt samenwerken zul je je collega’s zo nu en dan feedback moeten geven. Uiteraard is het ook belangrijk dat jij open staat voor de feedback van anderen. Hoe krijg je beide op een prettige en effectieve manier voor elkaar?
Ben je net lekker aan het werk, plopt er weer een chatberichtje binnen via Teams. En ja hoor, het is wéér die ene collega die nooit echt iets te zeggen heeft. Of deze: je hebt heel wat uren gestoken in het voorbereiden van een vergadering, van praatje tot PowerPoint, blijkt de helft van je collega’s geïnteresseerder in de appjes die ze ontvangen. Mét keiharde ringtone.
Zo zijn er nog talloze voorbeelden te bedenken van werksituaties waarin collega’s je irritatiegrens voortdurend oprekken. Je kunt dan twee dingen doen: je blijven irriteren en proberen door te ademen of besluiten dat de grens is bereikt en het tijd is voor effectieve feedback.
Een collega van feedback voorzien kan spannend zijn. Je wil Loes of Pieter enerzijds niet kwetsen, anderzijds wil je wel echt zeggen waar het op staat. Het model van de zes G’s helpt je bij het geven van uitgebalanceerde feedback, die zowel zakelijk als menselijk is. Hieronder laten we je kennis maken met het model aan de hand van een fictief voorbeeld:
Maak contact en kondig aan dat je feedback hebt.
“Hoi Pieter, ik wil je graag feedback geven naar aanleiding van onze call van vanmorgen.”
Benoem wat jij ziet, hoort of merkt.
“Ik merk dat jij vaak langdurig het woord neemt en andere collega’s daardoor niet aan bod komen.”
Vertel hoe dat op jou overkomt.
“Het geeft mij de indruk dat jij geen belang hecht aan de mening van een ander.”
Geef aan wat volgens jou de gevolgen zijn van dat gedrag.
“Het gevolg is dat ik merk dat ik vaak maar niets meer zeg, omdat ik denk dat ik er toch niet tussenkom.”
Zeg wat voor jou beter zou werken.
“Ik zou graag zien dat je meer ruimte aan anderen geeft om aan het woord te komen.”
Ga het gesprek aan. Luister naar de ander en probeer samen tot een oplossing te komen.
“Herken je dit? Kun je je er in vinden? Wat zullen we afspreken of hoe kan ik je helpen om anderen meer ruimte te geven?”
Goede feedback geven is lastig, maar feedback goed ontvangen, is nog veel moeilijker. Vaak schiet de ontvanger in de verdediging. Er ontstaat dan een welles-nietesdiscussie. De volgende vijf regels helpen je bij feedback ontvangen:
Luister bij het ontvangen van feedback goed en rustig naar wat de ander vertelt. Het is belangrijk om de ander uit te laten praten.
Voordat je een reactie geeft, vat de feedback eerst samen. Bijvoorbeeld: “Dus als ik het goed begrijp, zeg je dat ik me ongenuanceerd uitdruk?”
Als je iets niet begrijpt, kun je open vragen stellen. Zoals:
a. “Wat bedoel je precies als je zegt dat ik mij ongenuanceerd uitdruk?”
b. “Wanneer is dat gebeurd?”
c. “Kun je mij daar wat voorbeelden van geven?”
Feedback kan enorm waardevol zijn. Bedenk daarom hoe je je voordeel ermee kunt doen. Dit helpt om de feedback makkelijker te ontvangen.
Het is een valkuil om bij feedback allerlei argumenten van stal te halen om aan te tonen dat je bedoelingen goed waren. Het gaat niet om jouw bedoelingen, maar om het effect van jouw gedrag.
Dat kan met een training als Feedback Geven en Ontvangen. Kijk ook eens op www.bvo.nl voor een volledig overzicht van onze trainingen op het gebied van persoonlijke effectiviteit. Heb je vragen over een training of behoefte aan vrijblijvend advies? Neem dan contact met onze opleidingsadviseurs via 035 – 6 956 200 of info@bvo.nl.
Op Woensdag, 10 April, 2024, 12:17
Effectief en goed leiderschap begint bij diepgaande zelfkennis. Wie ben je en waar ben je goed in? Een antwoord vinden op deze en soortgelijke vragen kan heel uitdagend zijn. De Birkman-methode kan jou helpen om effectief zelfinzicht te vergaren en dit om te buigen naar concrete ontwikkelpunten. De methode wordt al jarenlang toegepast in onze trainingen en Strategisch Leiderschapsprogramma’s. Maar waarom? Marcel van der Loo, directeur van Birkman Nederland, vertelt welke meerwaarde de Birkman-methode biedt en hoe je jezelf verder kunt ontwikkelen met de inzichten uit deze methode.