Menu
BVO logo

Hoe gaat u om met de emoties van uw werknemers?

En wat als uw medewerker plotseling in huilen uitbarst?

Als manager bent u niet alleen inhoudelijk verantwoordelijk voor wat er gebeurt in uw team. U bent ook peoplemanager. Dat betekent dat u uw werknemers aanstuurt, coacht en begeleidt. En dat is niet altijd even gemakkelijk. Wat doet u bijvoorbeeld als uw medewerker zijn emoties bij u uit? Geeft u hem een luisterend oor of weet u zich geen houding te geven? Dit artikel helpt u bij het omgaan met andermans emoties.

Geef uw medewerker de aandacht die hij nodig heeft

Of uw werknemer nu boos, verdrietig of vrolijk is: geef hem de aandacht die hij nodig heeft. Luister naar hem en maak de nodige tijd voor hem vrij. Het is belangrijk dat uw medewerker het gevoel heeft dat hij serieus genomen wordt. Neem hem dus even apart en vraag hem wat er aan de hand is. Zo kan hij zijn verhaal bij u doen, iets wat in veel gevallen al erg opluchtend zal werken.

Houd de focus op het verhaal van uw medewerker

Het kan zijn dat u in een soortgelijke situatie als uw medewerker heeft gezeten. Misschien herkent u zich in zijn verhaal en hebt u hetzelfde meegemaakt. Waak er in dat geval voor dat u de focus niet naar uzelf verlegt. Het gaat nu om de emoties van uw medewerker, niet om die van u. Wilt u uw eigen verhaal graag delen om daaruit een advies voor uw medewerker te halen? Wacht daar dan mee tot de afsluiting van het gesprek. Zo voorkomt u dat uw medewerker zich niet serieus genomen voelt.

Vraag wat er van u verwacht wordt

Wil uw werknemer alleen maar even zijn verhaal kwijt? Of is hij op zoek naar iemand die meedenkt over oplossingen? Vraag uw medewerker wat hij van u verwacht. U kunt dan handelen zoals hij het wenst en daarmee voorkomt u het verwijt achteraf dat u tekort bent geschoten.

Laat u niet meeslepen in de emoties van anderen

Sommige verhalen kunnen u erg aangrijpen. Bijvoorbeeld als er een familielid van uw medewerker overleden is of ernstig ziek is. Om u niet teveel te laten meeslepen in de emoties van een ander, is het belangrijk dat u gepaste afstand bewaart. Luister naar het verhaal van uw medewerker en draag waar mogelijk oplossingen aan. Probeer het daarna los te laten, zodat u er zelf niet onder lijdt.

Probeer de onderliggende oorzaken te achterhalen

Emoties ontstaan niet vanzelf. Ze zijn een gevolg van bepaalde gebeurtenissen en worden mede gevormd door de context. Zo is woede vaak een gevolg van een onrechtvaardigheidsgevoel en ontstaat verdriet veelal vanuit verlies of mislukking. Is uw medewerker angstig? Dan kan er sprake zijn van faalangst of het gevoel buitengesloten te worden. Misschien is er meer aan de hand in de thuissituatie van uw medewerker of wordt hij gepest door collega’s. In alle gevallen is het noodzaak dat u de oorzaken van de emoties achterhaalt, zodat u samen kunt zoeken naar een passende oplossing.

Doe moeite om negatieve emoties te voorkomen

Natuurlijk is het goed dat u tijd maakt voor uw medewerker als deze u nodig heeft. Maar waarom zou u niet al vooraf de nodige aandacht aan hem besteden? Investeer tijd en moeite in uw personeel, zodat u eventuele problemen tijdig ziet aankomen. Zo kunt u veel negatieve emoties bij uw medewerkers voorkomen en zorgen voor een prettige werksfeer. Voorkomen is immers beter dan genezen!

Deel dit artikel

Wellicht ook interessant