Laat je mensen doorgroeien

De leidinggevende als coach

Als leidinggevende ben je niet alleen leider, manager en ondernemer. Je wordt ook steeds vaker geacht een coachende rol naar je medewerkers te vervullen. Wat houdt die rol concreet in. En wat maakt jou nou tot een goede coach?

Versleten metafoor

Je kent hem vast wel, de metafoor van de manager als strenge vader of moeder die zijn of haar kinderen (de werknemers) voortdurend controleert: komen ze wel op tijd, gaan ze niet te vroeg weg en doen ze hun werk naar behoren? Die metafoor is intussen versleten. Van de modern leidinggevende wordt vandaag meer verwacht dan zo’n 15 jaar geleden. Natuurlijk, hij moet er nog wel op letten dat zijn medewerkers zich aan hun afspraken houden, maar daarbij moet hij ze ook en vooral ondersteunen. Mensen de ruimte geven om het beste uit zichzelf te halen. Ziedaar: de leidinggevende als coach.

De focus van de coach

In zijn rol van coach is het belangrijk dat de leidinggevende zich focust zich op de ontwikkeling van de medewerker in relatie tot zijn functie en omgeving. Het gaat hier niet over taken of prestaties, maar over de medewerker zelf. Uitgangspunt daarbij is dat groei noodzakelijk is. De omgeving verandert continu, het is van levensbelang voor de organisatie dat haar mensen in staat zijn om mee te veranderen. Als coach ben je daarom bezig met het groeiproces van je mensen.

Hoe ga je effectief te werk?

Als coach stel je sociale doelen op het gebied van employability, loopbaanontwikkeling, groei, leergesprekken en de motivatie van de medewerker. Je stelt je daarbij steeds de vraag wat er nodig is om de medewerker breder inzetbaar en vakkundiger te maken en hem beter te laten presteren.
 
Het basisgesprek dat je als coach voert is het ontwikkelgesprek. Hierin staat de medewerker als coachee centraal. Hoe voer je dat gesprek op een effectieve manier?

  • Zet je ego opzij. Houd bewust je mond, juist wanneer je denkt dat je iets te melden hebt. Niet gemakkelijk, maar wel het logische gevolg van het feit dat het gesprek om je coachee draait. Geef die persoon dus alle ruimte.
  • Gebruik LSD. Ofwel, pas de basistechniek voor effectieve gesprekken toe: luisteren, samenvatten, doorvragen. Luister twee keer zoveel als dat je zelf praat, vat samen om te checken of je je werknemer goed begrepen hebt en vraag van daaruit verder.
  • Houd je hoofd leeg. Vul niet in voor de ander, maar luister alleen maar naar wat hij zegt. Ook dat is niet eenvoudig, want we filteren en oordelen voortdurend. Merk je dat je dat doet, zeg je inwendig tegen jezelf: stop. En luister je weer met volle aandacht.

Luisteren is het nieuwe praten

Uiteraard wordt van jou als coach ook verwacht dat je feedback geeft. Maar wil je dat op een zinvolle manier doen, dan zul je vooral moeten luisteren. Veel leidinggevenden vinden dat lastig. Vaak luister je wel, maar ben je in je hoofd met duizend andere dingen bezig.
 
Te vaak zijn leidinggevenden ongeduldig, oplossingsgericht en resultaatgericht. Het is de kunst om je eigen mening op te schorten en niet meteen te vertellen wat er jij vindt dat er moet gebeuren. Luisteren is het nieuwe praten. En dat is zeker te leren.

Versterk de coach in jezelf

Wil jij als leidinggevende sterker staan in je rol van coach. Schrijf je dan direct in voor een van onze praktijkgerichte leiderschapstrainingen: Executive Master Coaching en BeïnvloedingHBO Trainingsprogramma Coachend Leidinggeven en Leidinggeven aan Professionals.

Nieuwsgierig naar meer?

In de volgende nieuwsbrief zoomen wij in op de leidinggevende in de rol van leider. Wil je daar niet op wachten of wil je meer weten over praktisch leiderschap? Vraag dan onze whitepaper aan.

Deel dit artikel

Wellicht ook interessant