Helemaal zen

Voorkom stress, zet jezelf zo nu en dan even uit

Je baas die om 23.00 nog even belt over de vergadering van morgenochtend. Je collega’s die ook in het weekend appen. En o ja: je werkmail checken op je vrije dag. Als je pech hebt, houd je er een burn-out aan over. Hoe ga jij om met werkgerelateerde stress?
 

Beroepsziekte nummer 1

Ruim een miljoen mensen lopen jaarlijks risico op een burn-out of andere werkgerelateerde psychische aandoeningen. Dat leidt tot ziekteverzuim. Sterker nog: stress op de werkvloer is volgens het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid beroepsziekte nummer 1.
Maar liefst 36 % van alle ziekmeldingen wordt veroorzaakt door werkgerelateerde stress. 1 op de 7 werknemers zit op dit moment thuis met burn-outklachten. In totaal gaat het om 7.555.000 verzuimdagen per jaar. Zorgwekkend natuurlijk. Niet alleen vanwege de gezondheid van de mensen, maar ook omdat het de samenleving handenvol geld kost. Elk jaar 1,8 miljard euro, heeft onderzoeksbureau TNO uitgerekend.
 

Het recht op onbereikbaarheid na werktijd

Tijd voor een wetsvoorstel, vindt PvdA-Kamerlid Gijs van Dijk. Hij wil dat de Arbeidswet wordt aangepast, zodat werknemers het recht krijgen hun werk te negeren na werktijd. Dus als je dag erop zit: niet meer opnemen als je baas belt. En ook als je weekend, een vrije dag of vakantie hebt: hup, die strekker eruit. “Werkend Nederland staat constant aan. Daardoor is het gevaar van een mogelijke burn-out aanwezig en lig je er misschien wel maanden uit,” zei Van Dijk een paar weken geleden in een radio-interview op NPO 2.
“Als je het wettelijk regelt, moet de baas hier op de werkvloer afspraken over maken. Een goede baas doet dit al, maar voor het overgrote deel worden er geen afspraken gemaakt. En dán komt dat sluipende gevaar van een burn-out om de hoek kijken,” aldus de politicus. Het is duidelijk: met het recht op onbereikbaarheid na werktijd wil Van Dijk ook de ogen van werkgevers openen.
 

Wat kun jij doen?

Opmerkelijk eigenlijk, want het zijn nu juist de werkgevers die zich steeds bewuster worden van het probleem. Een groeiend aantal onder hen (69 % in 2014 tegenover 77 % in 2016)  voert intussen een actief antistressbeleid. Desondanks blijft het ziekteverzuim door stress schrikbarend hoog. Daarmee dringt zich de logische vraag op: is het Is het voorkomen van stress niet vooral de verantwoordelijkheid van de werknemer? Ofwel, wat kun je zelf doen om stress tegen te gaan?
 

Bewaak je grenzen

Of die wet van Van Dijk er nu wel of niet komt, trek vooral zelf op tijd aan de bel. Merk je dat het je allemaal teveel wordt, praat dan met je werkgever en ga samen op zoek naar een oplossing. Let wel: een beetje stress is gezond. Het houdt je alert. Alleen als je langdurig intensieve stress ervaart, kun je daar ziek van worden. Bewaak dus je grenzen.
Blijf niet te lang hangen in dingen waar je geen invloed op kunt uitoefenen, maar richt je op wat je kunt veranderen: je manier van werken bijvoorbeeld. Of je houding naar die ene collega die altijd om vijf uur voor je bureau staat met de vraag die begint met ‘kun je nog even…?’
Het allerbelangrijkste wat je kunt doen om stress te voorkomen: zorg voor voldoende ontspanning. Zet je iPhone uit, klap je laptop dicht. En zet ook jezelf echt helemaal uit. Doe in je vrije tijd zo veel mogelijk andere dingen dan op je werk. Lach, maak plezier.
 

Bewuster omgaan met stress?

Wil jij bewuster omgaan met stress en het voorkomen ervan, en zo meer plezier halen uit je werk?  Schrijf je dan in voor onze training Mindfulness. Hierin leer je zonder te oordelen naar jezelf te kijken, en meer in het hier en nu te zijn.

Deel dit artikel

Wellicht ook interessant