Menu
BVO logo

Hé manager, hoe eerlijk ben jij eigenlijk?

5 tips voor het geven van goede feedback

Als manager leg je de verantwoordelijkheid steeds vaker waar hij hoort: bij de mensen op de vloer. Logisch, want zij doen het werk. Maar hoe houd je je medewerkers scherp? Lees onze 5 tips voor het geven van feedback die echt aankomt.

1. Bereid je voor

Of je nu een compliment geeft of kritiek uit, als manager wil je natuurlijk altijd de relatie met je medewerkers zuiver houden. Dat is niet altijd eenvoudig. Het geven van goede feedback begint met het formuleren van een helder doel: wat wil je er precies mee bereiken? Wil je bijvoorbeeld een ‘sorry’ horen of de toezegging van ander gedrag? Of wil je iemand meer zelfvertrouwen geven of belonen voor zijn prestaties?

2. Formuleer specifiek 

Goede feedback is specifiek. Stel, je krijgt het compliment dat je altijd zo opgewekt bent. Leuk om te horen, toch? Maar hoe leuk is het als iemand zichzelf nader verklaart: door je open blik en nieuwsgierige houding straal je zoveel positiviteit en enthousiasme uit dat je collega’s er vrolijk van worden. Vermoedelijk komt het tweede compliment nog veel meer binnen, omdat dit zo het effect van je gedrag verwoordt. Voor het uiten van kritiek geldt hetzelfde: hoe specifieker, hoe beter.

3. Wees eerlijk

Geef alleen feedback die je ook echt meent. Juist bij het ontvangen van complimenten of kritiek zetten mensen hun voelsprieten uit. De kracht van een oprecht compliment is dus groot. Kritiek krijgen is natuurlijk nooit echt leuk, maar toch kan een weldoordachte, specifiek geformuleerde verbetersuggestie ook gewaardeerd worden, mits hij oprecht is. Wie eerlijk is, stelt zich namelijk ook meteen kwetsbaar op. Dat voelen mensen.

4. Maak er geen sandwich van

Bij de sandwichformule is de kritiek het beleg tussen twee boterhammen: complimenten-kritiek-complimenten. Niet doen. Het effect van deze formule is namelijk dat zowel de complimenten als de kritiek minder effect hebben op de ander. Het compliment wordt afgezwakt door de kritiek en vice versa. Bovendien: de medewerker die deze sandwich op zijn bord krijgt, verwacht hem de volgende keer weer. Zo vertrouwt hij je complimenten minder en verwacht hij altijd nog kritiek.

5. Luister goed naar de reactie van de ander 

Zowel complimenten als kritiek zijn niet altijd makkelijk om te ontvangen. Bied je medewerker altijd de gelegenheid om het compliment of de kritiek te begrijpen en erop te reageren. Luister aandachtig naar die reactie. Ga na of je feedback is aangekomen op de manier hoe jij hem hebt bedoeld en of de ander er iets mee kan of wil doen. Verduidelijk je feedback als dat nodig is. Kortom: ga met elkaar in gesprek. Pas dan geef je effectieve feedback.

Je feedbackvaardigheid verbeteren?

Bekijk onze training ‘Feedback geven en ontvangen’.

Deel dit artikel

Wellicht ook interessant

Op Maandag, 4 Maart, 2024, 12:22

Wat is strategisch leiderschap?

Leiders zoeken voortdurend naar manieren om hun leiderschap te versterken en hun organisaties naar een hoger niveau te tillen. Een benadering die steeds meer erkenning krijgt, is strategisch leiderschap. Maar wat houdt dit precies in? Hoe kunnen we het toepassen in onze werkpraktijk? In deze blog gaan we dieper in op strategisch leiderschap en de betekenis ervan. Ook lees je waar het verschil zit tussen ‘gewoon’ leiderschap en strategisch leiderschap. Tot slot lees je over welke eigenschappen een strategisch leider beschikt én krijg je tips om vandaag nog je leiderschap naar een hoger niveau te tillen. 
Lees verder