Gun je brein een break deze zomer

Je plannen voor de zomer zien er waarschijnlijk iets anders uit dit jaar. Misschien vier je vakantie in en rond je eigen huis of misschien werk je deze zomer wel door om op een later moment alsnog op vakantie te gaan. Wat je plannen ook zijn, de zomer is het perfecte moment om je brein een boost te geven. Maak plezier, lach, laat je overweldigen door alle positieve kracht die daarvan uitgaat. Zo keer je daarna uitgerust en opgeladen terug naar kantoor. Wil je weten hoe je dat doet? Hieronder geven we je 3 tips.

1. Een extra dopamineshotje

Zon en zorgeloosheid vormen de ideale combinatie om extra dopamine aan te maken. En daarvoor hoef je echt niet naar het strand. Ook in je eigen tuin of op een terrasje kun je prima ontspannen en je zorgen relativeren. Zo creëer je in je hersenen namelijk ruimte voor plezier, waardoor ze meer dopamine kunnen aanmaken. Wat is dat ook alweer?
 
Dopamine is een neurotransmitter, een chemisch stofje in onze hersenen waardoor we gevoelens van plezier en beloning kunnen ervaren. Een natuurlijke drug dus eigenlijk. Eén zo’n shotje zorgt er al voor dat we ons lekkerder in ons vel gaan voelen. Dopamine wakkert ons motivatievermogen aan, we hebben zin om dingen voor elkaar te krijgen, en tempert onze emoties.

2. Eet jezelf vrolijk met tyrosine en antioxidanten

We eten niet alleen om ons lichaam te voeden. Wat we eten beïnvloedt ook ons brein. Producten als rijpe bananen, avocado’s, amandelen en pompoenen zitten vol tyrosine, een belangrijke factor in de aanmaak van onder andere dopamine.
 
Producten met antioxidanten houden dopamine (en daarmee het prettige gevoel) vast. Drie soorten producten die voor antioxidanten zorgen zijn:

  • groene en oranje groenten (bevatten betacaroteen en carotenoïden);
  • sinaasappels, spruiten, aardbeien en bloemkool (bevatten veel vitamine C);
  • noten en zaden (bevat vitamine E)
 

Als je jezelf vrolijk wilt eten, moet je dus vooral veel tyrosine en antioxidanten tot je nemen. Waar je brein niet zo blij van wordt, zijn producten met verzadigde vetten, cafeïne, cholesterol en geraffineerde bloem. Die verminderen de aanmaak van dopamine juist.

3. Lekker bewegen doet lekker slapen

Wist je dat 30 minuten gematigd sporten al voldoende is om de boel op gang te helpen? Een mooie strandwandeling, of gewoon wat vaker de trap nemen is al genoeg. Beweging en sport verhogen het percentage calcium in het bloed en daarmee de aanmaak van dopamine. Ook is bewegen een van de meest effectieve methoden tegen stress en neerslachtigheid.
 
Daar komt nog bij: wie regelmatig beweegt, is verzekerd van een goede nachtrust. En dat verkwikt je brein weer. Als je slaapt gebruiken je hersenen beduidend minder dopamine, waardoor je overdag meer te verbruiken hebt. Verder is voldoende nachtrust een voorwaarde om de hersenen effectief te laten functioneren.

Na deze break weer aan de slag met je brein?

Dan is de training Brain-based Beïnvloeden misschien iets voor jou. Of lees eens onze whitepaper over ons lerende brein. Bekijk snel meer informatie en schrijf je in voor de training die het beste bij je past.

Deel dit artikel

Wellicht ook interessant