Menu
BVO logo

Bij Liander zijn ze klaar voor duurzaam

Netbeheerder investeert in hard- en soft-skills

NETPower to the People. Zo heet het opleidingsprogramma dat we samen met NCOI Techniek hebben ontwikkeld voor Liander, ’s lands grootste netbeheerder. NCOI Techniek nam de hard-skills voor zijn rekening, Boertien Vergouwen Overduin de soft-skills. Zo stoomden we zo’n 70 medewerkers klaar voor de toekomst.

De opdracht: bijdragen aan de professionalisering  van medewerkers

De energietransitie is in volle gang. Dat merkt Liander Klant & Markt dagelijks in het contact met grootzakelijke klanten: de overgang naar duurzame energievoorziening  brengt nieuwe technische uitdagingen en klantwensen met zich mee. Om in te spelen op alle veranderingen, heeft de netbeheerder een ontwikkelplan opgesteld, bestaande uit drie ontwikkelpijlers: techniek, vaardigheden en ambitie. Aan NCOI Techniek de vraag om op die pijlers een voorstel uitwerken voor de professionalisering van medewerkers en teams. Aangezien het daarbij niet alleen gaat om de technische hard-skills, maar wel degelijk ook om competentiegerichte soft-skills, is Boertien Vergouwen Overduin bij het traject betrokken.

De oplossing: NETPower tot he People

NETPower to the People heet de opleiding die we hebben ontwikkeld. Het programma, bedoeld voor zo’n 70 medewerkers uit 4 verschillende teams, bestaat uit twee hoofdonderdelen: NET en Power. In het onderdeel NET zit de ontwikkeling van de hard skills op MBO-niveau, de technische en op de energietransitie gerichte basiskennis die aansluit bij de pijler Techniek.
 
In het onderdeel Power zit de ontwikkeling van de soft skills op HBO-niveau. Hierbij gaat het vooral om de adviesvaardigheden die de medewerkers nodig hebben om in hun kracht te staan bij het uitvoeren van hun veranderde functie. De pijler ambitie is door beide onderdelen vervlochten.

Aan de slag met hard- en soft-skills

Na de kick-off zijn we begonnen met een interactieve quiz. Een leuke manier om een aantal onderdelen van het programma aan de orde te brengen, en mensen te enthousiasmeren.

Het programma bestond uit 6 bijeenkomsten van een dag, verdeeld over een periode van 6 weken.  Er waren 4 technische ‘themasessies’ en 2 vaardighedentrainingen, waarvoor we, behalve met theorie en persoonlijke praktijkvoorbeelden, ook altijd werkten met de thematiek uit de daaraan voorgaande technische sessies. Een mooie integratie van hard en soft skills dus.

Na de sessies Laagspanning en Midden- en Hoogspanning volgde de training Adviseren en beïnvloeden. Hierin kwamen adviserende gesprekstechnieken en overtuigen en beïnvloeden aan bod. Aan de hand van hun eigen casuïstiek konden de deelnemers oefenen met trainingsacteurs.

Na de sessies Gas en Energietransitie stond de training Omgaan met Klachten en Weerstand op het programma. Hierin hebben we onder andere stilgestaan bij de verschillende conflicthanteringsstijlen, waarbij de deelnemers ook nu weer volop hebben kunnen oefenen. Door het geleerde meteen toe te passen en feedback te krijgen van elkaar (en de trainer), blijft alles beter hangen en hebben deelnemers er het meeste profijt van.

Resultaat:  medewerkers staan sterker in hun schoenen

De medewerkers hebben de nodige hard en soft skills aanmerkelijk verbeterd en zijn ook prima in staat om deze twee in hun veranderende werkpraktijk met elkaar te verbinden. Zo staan zij een stuk sterker in hun schoenen. De medewerkers kunnen onder andere verschillende gesprekstechnieken toepassen in hun adviesgesprekken en daarbij het gedrag van klanten beter beïnvloeden. Verder kunnen zij nu beter omgaan met klachten en weerstand van klanten. Dat maakt hun werk niet alleen leuker, het zorgt er ook voor dat zij effectiever kunnen inspelen om alle nieuwe ontwikkelingen die de energietransitie met zich meebrengt.

Nieuwsgierig naar meer?

Ben je naar aanleiding van deze case benieuwd wat wij kunnen beteken voor jou en jouw organisatie? Neem dan contact met ons op via 035-6956211 incompany@bvo.nl. Wij komen graag bij je langs voor een vrijblijvend gesprek.

Deel dit artikel

Wellicht ook interessant

Op Maandag, 4 Maart, 2024, 12:22

Wat is strategisch leiderschap?

Leiders zoeken voortdurend naar manieren om hun leiderschap te versterken en hun organisaties naar een hoger niveau te tillen. Een benadering die steeds meer erkenning krijgt, is strategisch leiderschap. Maar wat houdt dit precies in? Hoe kunnen we het toepassen in onze werkpraktijk? In deze blog gaan we dieper in op strategisch leiderschap en de betekenis ervan. Ook lees je waar het verschil zit tussen ‘gewoon’ leiderschap en strategisch leiderschap. Tot slot lees je over welke eigenschappen een strategisch leider beschikt én krijg je tips om vandaag nog je leiderschap naar een hoger niveau te tillen. 
Lees verder