Stedin is als netbeheerder verantwoordelijk voor een veilig en betrouwbaar transport van elektriciteit en gas. Stedin zorgt voor het transport van gas en elektriciteit in de Randstad naar bijna twee miljoen particuliere, zakelijke en overheidsklanten.
Stedin wilde haar starters, jonge medewerkers met maximaal 2 jaar werkervaring, graag een opleidingstraject aanbieden. Doel van het traject was om de starters vaardigheden te leren, die nodig zijn om als starter goed te functioneren binnen Stedin, en een netwerk te laten opbouwen.
De oplossing lag in het 9 maanden durende traject Versneld in het Netwerk. Hierin zaten verschillende interventies: training, intervisie, coaching, en challenges. De leidinggevenden van de starters waren vanaf het begin van het traject betrokken. De deelnemers bepaalden samen met de leidinggevenden de focus voor het traject. Vervolgens voerde de trainer een intakegesprek met de deelnemer en zijn leidinggevende. Aan het eind van het traject vond er nogmaals zo’n driegesprek plaats waarin de resultaten en de toegevoegde waarde werden besproken.
De hele groep startte gezamenlijk in een kick-off. Hierin maakten de deelnemers ze kennis met elkaar en het programma. Vanuit de organisatie vertelde HR Development over het belang van dit traject voor Stedin, en hoe dit traject bijdraagt aan de kernwaarden en doelstellingen van Stedin. De deelnemers volgenden vervolgens de volgende modules/trainingen:
Na elke training hielden de deelnemers in kleine groepen intervisie waarin werkgerelateerde vragen met betrekking tot het onderwerp van de training werden besproken. Door de opzet van de intervisie kan de groep deze sessies zelf voortzetten zonder begeleiding vanuit Boertien Vergouwen Overduin.
Om bij te dragen aan de missie van Stedin, voerden de deelnemers in groepjes een Teamchallenge uit. De opdracht hierbij was het bedenken en uitvoeren van een project dat waarde toe zou voegen aan de kernwaarden van Stedin. De deelnemers moesten hierbij al hun geleerde vaardigheden toepassen, hun netwerk gebruiken, invloed uitoefenen en zichzelf effectief presenteren. Tijdens de kick-out, de afsluiting van het hele traject, presenteerde elke groep hun project, proces, samenwerking en leerproces. Een jury, bestaande uit belangrijke stakeholders uit de organisatie, koos een winnaar!
Het resultaat was een aantal goede, leuke en vooral waardevolle projecten voor Stedin. Bijvoorbeeld een levend smoelenboek op intranet en een vernieuwde ruimte waar medewerkers staand kunnen vergaderen. De deelnemers hebben door dit traject een groot netwerk opgebouwd binnen de organisatie. Ook hebben zij hun communicatieve vaardigheden verder ontwikkeld en meer zelfvertrouwen gekregen.
Bart van Wijnen, deelnemer aan het traject van Stedin:
'Het meest waardevolle van de trainingen vind ik dat je jezelf in een veilige omgeving op de proef kunt stellen, om daarna met meer vertrouwen in je dagelijkse werk naar je collega’s te treden.'