Stedin

Versneld in het netwerk

Onze opdrachtgever

Stedin is als netbeheerder verantwoordelijk voor een veilig en betrouwbaar transport van elektriciteit en gas. Stedin zorgt voor het transport van gas en elektriciteit in de Randstad naar bijna twee miljoen particuliere, zakelijke en overheidsklanten.

De opdracht

Stedin wilde haar starters, jonge medewerkers met maximaal 2 jaar werkervaring, graag een opleidingstraject aanbieden. Doel van het traject was om de starters vaardigheden te leren, die nodig zijn om als starter goed te functioneren binnen Stedin, en een netwerk te laten opbouwen.

De oplossing

De oplossing lag in het 9 maanden durende traject Versneld in het Netwerk. Hierin zaten verschillende interventies: training, intervisie, coaching, en challenges. De leidinggevenden van de starters waren vanaf het begin van het traject betrokken. De deelnemers bepaalden samen met de leidinggevenden de focus voor het traject. Vervolgens voerde de trainer een intakegesprek met de deelnemer en zijn leidinggevende. Aan het eind van het traject vond er nogmaals zo’n driegesprek plaats waarin de resultaten en de toegevoegde waarde werden besproken.

De hele groep startte gezamenlijk in een kick-off. Hierin maakten de deelnemers ze kennis met elkaar en het programma. Vanuit de organisatie vertelde HR Development over het belang van dit traject voor Stedin, en hoe dit traject bijdraagt aan de kernwaarden en doelstellingen van Stedin. De deelnemers volgenden vervolgens de volgende modules/trainingen:

  • Communicatie met behulp van een trainingsacteur
  • Persoonlijke effectiviteit en timemanagement
  • Samenwerken en netwerken
  • Beïnvloeden met behulp van een trainingsacteur

Na elke training hielden de deelnemers in kleine groepen intervisie waarin werkgerelateerde vragen met betrekking tot het onderwerp van de training werden besproken. Door de opzet van de intervisie kan de groep deze sessies zelf voortzetten zonder begeleiding vanuit Boertien Vergouwen Overduin.

Om bij te dragen aan de missie van Stedin, voerden de deelnemers in groepjes een Teamchallenge uit. De opdracht hierbij was het bedenken en uitvoeren van een project dat waarde toe zou voegen aan de kernwaarden van Stedin. De deelnemers moesten hierbij al hun geleerde vaardigheden toepassen, hun netwerk gebruiken, invloed uitoefenen en zichzelf effectief presenteren. Tijdens de kick-out, de afsluiting van het hele traject, presenteerde elke groep hun project, proces, samenwerking en leerproces. Een jury, bestaande uit belangrijke stakeholders uit de organisatie, koos een winnaar!

Het resultaat

Het resultaat was een aantal goede, leuke en vooral waardevolle projecten voor Stedin. Bijvoorbeeld een levend smoelenboek op intranet en een vernieuwde ruimte waar medewerkers staand kunnen vergaderen. De deelnemers hebben door dit traject een groot netwerk opgebouwd binnen de organisatie. Ook hebben zij hun communicatieve vaardigheden verder ontwikkeld en meer zelfvertrouwen gekregen.

Bart van Wijnen, deelnemer aan het traject van Stedin:

'Het meest waardevolle van de trainingen vind ik dat je jezelf in een veilige omgeving op de proef kunt stellen, om daarna met meer vertrouwen in je dagelijkse werk naar je collega’s te treden.'

Waar worden wij vooral om gewaardeerd?

Wij dragen bij aan het succes van organisaties

“Door het MD-traject zien we dat managers nu meer samenwerken over de organisatieonderdelen heen.”

Luc Dahlmans, senior adviseur P&O en projectleider Gemeente Maastricht
 
https://image.opleidingsgroep.nl/static/media/bvo/media/slides/gemeente-maastricht_1.jpg?ext=.jpg

“Het traject People Management heeft ons een boost gegeven. Onze managers weten beter wat van hen verwacht wordt.”

Jelderik Schutz, Manager Talent & Leadership Development, Schiphol Group
 
https://image.opleidingsgroep.nl/static/media/bvo/media/slides/schiphol_1.jpg?ext=.jpg

Zonder goede workshops en ondersteunende coaching was het ons niet gelukt om te zijn waar we nu staan.

Peter Augustinus, directeur IBK Groep

 
https://image.opleidingsgroep.nl/static/media/bvo/media/slides/ibk_1.jpg?ext=.jpg

"Samen werken we aan het beste voor Stork: een ijzersterk programma uitvoeren en daaruit maximaal rendement halen."


Arjan de Bruijn, Manager Academy Stork Technical Services
 
https://image.opleidingsgroep.nl/static/media/bvo/media/slides/stork.jpg?ext=.jpg