Schiphol Group

People Management

Onze opdrachtgever

Schiphol Group is een luchthavenonderneming met Amsterdam Airport Schiphol als belangrijkste luchthaven. Schiphol Group heeft ongeveer 2.100 medewerkers in dienst.

De opdracht

Schiphol Group was opzoek naar een management-developmentprogramma voor alle Schipholmanagers die de resultaten van hun team, de motivatie van hun medewerkers en hun eigen managementvaardigheden een flinke boost wilde geven. Dit programma moest geschikt zijn voor elke manager die al enige ervaring had in het leidinggeven.

De oplossing

Het traject people management is een resultaatgericht managementdevelopmentprogramma dat werkt als katalysator voor de sprong naar “modern leiderschap” binnen Schiphol Group. Dit programma ontwikkelt deelnemers tot integrale managers die vakinhoudelijk steengoed zijn en in staat om het beste uit hun team te halen. Dit programma is voor alle managers een vaste basis waar ze persoonlijke wensen aan kunnen toevoegen.
Het trainingsgedeelte van het traject bestond uit twee gedeelten, People management I en II. In beide onderdelen was modern, integraal en dienend leiderschap het centrale issue, maar in het tweede gedeelte, gericht op coaching en het verder brengen van de medewerkers, kwam het dienende aspect het meest prominent naar voren.

Deel I was voor alle managers die de resultaten en motivatie van hun team en de eigen managementvaardigheden een flinke boost wilden geven. De centrale onderwerpen waren:

  • Hoe kunnen de deelnemers de medewerkertevredenheid en performance van het team vergroten?
  • Hoe wordt de stijl van leidinggeven aangepast aan de motivatie en kunde van de verschillende medewerkers?
  • Inzicht geven in de eigen waarden bij het leidinggeven en het beter samenwerken met mensen met andere waarden.
  • Groei in managementvaardigheden zoals motiveren, aanspreken, presenteren aan het team enzovoort.
  • Realiseren van een aantal praktische businessdoelen die de deelnemers bij de intake met hun leidinggevende afspraken.


In deel II leerden de deelnemers anderen naar resultaat te coachen. Resultaten boeken met het team door een goede combinatie van taak- en relatiegericht leiderschap is één, maar hoe kunnen anderen (medewerkers of managers waaraan leiding wordt gegeven) daadwerkelijk verder gebracht worden? Na afloop van de training zijn een aantal doelen bereikt:

  • Een aantal medewerkers zet een concrete stap in de ontwikkeling.
  • De deelnemers kennen het coachproces en kunnen zowel op een confronterende als op een zachte manier een medewerker coachen.
  • De deelnemers hebben een flinke start gemaakt met het verkennen van eigen thema’s die hun coachingsvaardigheden versnellen of belemmeren.
  • De deelnemers weten hoe ze hun teamleden kunnen inspireren om daadwerkelijk te komen tot empowerment: medewerkers die zelf verantwoordelijkheid nemen.

Opzet van het traject:

Boertien Vergouwen Overduin ontwikkelde het traject in co-creatie met de klant, Schiphol Group.

De uitvoeringsfase van het programma bestond uit:

  • Een kick-off.
  • De trainingsprogramma’s, in de vorm van blended learning (classroom met e-learningmodules).
  • Een aantal personal challenges die via opdrachten op het leerplatform werden aangeboden en waarin de relatie met de dagelijkse praktijk van de deelnemers werd gelegd.
  • Een ‘ultimate challenge’: deze challenge was een toetsmoment aan het einde van het programma waarin de deelnemers moesten laten zien welke resultaten ze hebben behaald met hun operationele doelen, medewerkertevredenheidscijfers en persoonlijke vaardigheden.

Modellen/werkvormen

In het traject werd gebruikgemaakt van modellen en werkvormen rond:

  • Teammotivatie en prestatie volgens Buckingham in Weg met alle regels.
  • Situationeel Leidinggeven.
  • Toolkit Gespreksvaardigheden voor managers.
  • STAR-methodiek.
  • Model feedbackculturen.
  • Overzicht performance management Schiphol.
  • Verschillende niveaus in coaching (Coachen met een leeg hoofd van Nicolette Kat).
  • Logische niveaus van Bateson.
  • GROW-model van John Whitmore.

Het resultaat

De deelnemers evalueerden het traject gemiddeld met een overall score van 8.

Door de inzet van het Gallup-medewerkertevredenheidsonderzoek gaan deelnemers daadwerkelijk met hun team aan de slag. De managers organiseren feedback op hun manier van leidinggeven. Een gevolg hiervan is dat de managers binnen Schiphol concrete ideeën krijgen over hoe ze de medewerkertevredenheid en productiviteit kunnen vergroten.
Door de nul- en eenmeting op een aantal vaste competenties zien we dat de managers door het programma vaardiger zijn geworden in het voeren van gesprekken.
De algehele tendens is dat de deelnemers binnen Schiphol zeer tevreden zijn met het peoplemanagementprogramma. Zij waarderen de resultaatgerichtheid van het programma en de mate waarin er vrijheid is om eigen thema’s in te brengen.

Jelderik Schutz, Manager Talent & Leadership Development, Schiphol Group:

'Wij zijn zeer tevreden over het resultaat van de peoplemanagementtrainingen. Die hebben ons een flinke boost gegeven. Onze managers weten nu veel beter wat van hen verwacht wordt, ze hebben concrete leerervaring opgedaan rondom voor hen doeltreffende thema’s. Dankzij de toetsing aan de praktijk, voelen ook de medewerkers zich betrokken en zijn wij vanuit HR in staat om gericht de return on investment te monitoren.'
 

Waar worden wij vooral om gewaardeerd?

Wij dragen bij aan het succes van organisaties

“Door het MD-traject zien we dat managers nu meer samenwerken over de organisatieonderdelen heen.”

Luc Dahlmans, senior adviseur P&O en projectleider Gemeente Maastricht
 
https://image.opleidingsgroep.nl/static/media/bvo/media/slides/gemeente-maastricht_1.jpg?ext=.jpg

“Het traject People Management heeft ons een boost gegeven. Onze managers weten beter wat van hen verwacht wordt.”

Jelderik Schutz, Manager Talent & Leadership Development, Schiphol Group
 
https://image.opleidingsgroep.nl/static/media/bvo/media/slides/schiphol_1.jpg?ext=.jpg

Zonder goede workshops en ondersteunende coaching was het ons niet gelukt om te zijn waar we nu staan.

Peter Augustinus, directeur IBK Groep

 
https://image.opleidingsgroep.nl/static/media/bvo/media/slides/ibk_1.jpg?ext=.jpg

"Samen werken we aan het beste voor Stork: een ijzersterk programma uitvoeren en daaruit maximaal rendement halen."


Arjan de Bruijn, Manager Academy Stork Technical Services
 
https://image.opleidingsgroep.nl/static/media/bvo/media/slides/stork.jpg?ext=.jpg