Menu
BVO logo

Ahold Retail Management Traineeship

Samen met Ahold Delhaize hebben we hét traineeprogramma ontwikkeld voor young potentials met passie voor retail. Uitgaande van hun persoonlijke kracht en ambitie, leren deze leiders van morgen de groeistrategie van Ahold optimaal realiseren. Zo kan ieder van hen zich ontwikkelen tot een Responsible Retailer of the Future.

Ontdek onze aanpak

Gedurende het driejarige programma wordt de ontwikkeling van elke trainee zorgvuldig afgestemd op de strategische doelstellingen van Ahold Delhaize. Elke interventie die we doen is gekoppeld aan het DNA van de organisatie en dus in lijn met de beoogde succession planning. Dit betekent dat iedere young professional na afloop klaar is om succesvol uit te stromen naar een strategische positie in het managementteam van Ahold.
 
Voordat het programma begint, zetten we een development scan uit. Hiermee wordt het startniveau van de deelnemers bepaald en kan elke trainee zijn of haar persoonlijke leerdoelen helder formuleren. Aan het einde, maar ook tijdens het programma pakken we deze scan erbij om de vooruitgang onzichtbaar te maken.
 
Het programma start met een voorbereidende training Leren leren. Hierin gaan de trainees aan de slag met de vraag: hoe zorg je voor een optimale leercurve? Zo dagen we ze uit om meteen goed in de startblokken te staan en na te denken over hoe ze hun traineeship tot een succes gaan maken. Dat zal voor iedereen weer net wat anders zijn. Elke trainee krijgt op deze manier de kans om te ontdekken wat voor hem of haar de meest effectieve leerstrategieën zijn.

Responsible Retailer of the Future: Drie leerlijnen

Het Ahold Retail Management Traineeship bestaat uit drie leerlijnen: professionele ontwikkeling, persoonlijke ontwikkeling en strategische ontwikkeling. Elke leerlijn omvat een verzameling interventies op een belangrijk aspect van leiderschap binnen Ahold Delhaize. In combinatie met de verworven inzichten uit de voorbereidende training Leren leren, leggen deze drie leerlijnen de solide basis voor de Responsible Retailer of the Future zoals Ahold die voor ogen heeft. Hieronder belichten we de kernpunten binnen elke leerlijn:

  • Leerlijn Professionele ontwikkeling. Hier gaat het om skill support. De trainees volgen intensieve trainingen waarmee ze hun leiderschapsvaardigheden verder ontwikkelen. Denk daarbij aan vaardigheden als het toepassen van verschillende effectieve communicatiestijlen, stakeholdermanagement, netwerken, samenwerken en overtuigen. De inhoud van elke training is afgestemd op de huidige werksituatie van de trainee, wat zorgt voor directe toepasbaarheid van al het geleerde. In dat kader werken we ook met acteurs, zodat de trainee zijn skills concreet kan oefenen, en met serious games, waarmee we het ervarend leren stimuleren. Dit alles zorgt voor een hoger leerrendement.
  • Leerlijn Persoonlijke ontwikkeling. De kern van deze leerlijn bestaat uit gesprekken: met de coach (coachgesprekken), de manager (driegesprekken) en de andere trainees (intervisies). De coachgesprekken vormen de rode draad binnen het programma. Elke trainee heeft een persoonlijke coach die zijn of haar ontwikkeling op de voet volgt en daarover ook voortdurend de dialoog aangaat. Tijdens de zogenaamde driegesprekken zitten de trainee, de coach en de huidige manager van de trainee bij elkaar om de transfer van het geleerde naar de werkplek te bespreken. Lastige situaties kunnen onderwerp van gesprek zijn tijdens de intervisies. Hier kunnen de trainees volop van elkaar leren.
  • Leerlijn Strategische ontwikkeling. Elk jaar organiseren we een 24-challenge en het traineeship wordt afgerond met de Destination. De challenge is een echte pressure cooker, waarbij de organisatie de trainees een pittig strategisch vraagstuk voorlegt die het uiterste vraagt van hun analytisch vermogen, oordeelsvorming, samenwerkingsskills, overtuigingskracht en strategisch inzicht. Met de Destination ronden de trainees hun traineeship af. In aanloop naar deze dag maakt elke deelnemer de balans op voor zichzelf: wat heb ik over mijn eigen leiderschap ontdekt en wat heb ik Ahold te bieden? Aan de hand van deze elementen houdt elke trainee een eindpitch voor het hoger management.

 
Het Ahold Retail Management Traineeship is een mooi voorbeeld van succesvolle co-creatie. Zowel de opdrachtgever als de young potentials die aan het programma deelnemen, ervaren het programma als de beste voorbereiding op de MD-suite. En daar doen we het voor.

Benieuwd naar meer?

Ben je na het lezen over dit traineeship benieuwd naar wat wij kunnen betekenen voor jou en jouw organisatie? Neem dan contact op met Aleid Erbrink. Je kunt Aleid bereiken door een mail te sturen naar AErbrink@bvo.nl. Zij komt graag bij je langs voor een vrijblijvend gesprek.

Deel dit artikel

Wellicht ook interessant

Op Maandag, 4 Maart, 2024, 12:22

Wat is strategisch leiderschap?

Leiders zoeken voortdurend naar manieren om hun leiderschap te versterken en hun organisaties naar een hoger niveau te tillen. Een benadering die steeds meer erkenning krijgt, is strategisch leiderschap. Maar wat houdt dit precies in? Hoe kunnen we het toepassen in onze werkpraktijk? In deze blog gaan we dieper in op strategisch leiderschap en de betekenis ervan. Ook lees je waar het verschil zit tussen ‘gewoon’ leiderschap en strategisch leiderschap. Tot slot lees je over welke eigenschappen een strategisch leider beschikt én krijg je tips om vandaag nog je leiderschap naar een hoger niveau te tillen. 
Lees verder