Menu
BVO logo

“Young Professional of the Year geeft je een duwtje in de rug”

Award-winnaars van vorig jaar blikken terug en kijken vooruit

Bijna is het zover: op 14 juli organiseren we weer de Young Professional of the Year-verkiezing, samen met InterCompany Association. Vorig jaar ging de award naar Davey Vervest en Tristan van Stokhem, team Power Tower van Eiffel. Hoe gaat het nu met de winnaars? En hoe staat het eigenlijk met de TMA-tool waarmee zij de award hebben gewonnen? Een gesprek met twee bevlogen young professionals. 

Duurzame inzetbaarheid van talenten

“Sustainability was het thema van het event van vorig jaar”, zegt Tristan. “De meeste opties uit de shortlist waaruit we konden kiezen, gingen over duurzaamheid met de P van Planet, niet echt ons ding. Gelukkig was er ook een case van Vodafone Ziggo over employability. Super dat die de meeste stemmen kreeg, want daar konden we allebei veel meer mee. Uiteindelijk hebben we ons gericht op de duurzame inzetbaarheid van talent binnen Eiffel. Een nieuwe TMA-tool hebben we voor onze organisatie ontwikkeld, gebaseerd op de toegevoegde waarde van coaching bij talentontwikkeling.” 

“En het mooie is, Eiffel staat as we speak op het punt om die tool verder te implementeren,” vult Davey aan. “Bij HR vinden ze dat hij helemaal past bij onze strategie. Daar zijn we natuurlijk heel blij mee, juist omdat we dat zelf ook vinden. De komende maanden moet de implementatie gaan plaatsvinden. Superspannend natuurlijk.”

TMA-tool voor continuous conversations

Wat is er precies nieuw aan de nieuwe TMA-tool van team Power Tower? Tristan: “We hadden bij Eiffel al wel een TMA-methode, maar die was heel erg gericht op het moment, in plaats van op het proces. Heel statisch dus. Als je de tevredenheid van je medewerkers wilt vergroten, moet je ze juist voortdurend in de gelegenheid stellen om relevante waarde toe te voegen vanuit hun talenten. Hiervoor moet je mensen naar het randje van hun comfortzone voeren. Waar dat randje precies zit verandert voortdurend in een leven, dus je moet het regelmatig opnieuw vaststellen. Dat kan met onze TMA-tool, want we hebben die zo gebouwd dat hij gebruikt kan worden voor continuous conversations. Denk bijvoorbeeld aan gesprekken met een coach.”

“Doordat al die gesprekken in de TMA-taal zijn gevoerd en ook gekoppeld zijn aan TMA-gerichte opdrachten, kun je mensen heel genuanceerd inzicht bieden wie ze zijn, wat ze kunnen en wat ze willen,” vult Davey aan. “De gesprekken komen in de HR-cyclus te hangen, die dankzij de tool een heel andere lading krijgt. Hij zorgt voor veel meer samenhang en verbinding.”

Persoonlijk contact op afstand

“Het ontwikkelen van de tool was een intensief proces en in vele opzichten ook een uitdaging,” zegt Tristan. “We zijn begonnen in een klein team dat vaak van samenstelling wisselde, en uiteindelijk zijn we met z’n tweeën overgebleven. Davey en ik hebben veel research gedaan en ook veel gesprekken gevoerd met IT-collega’s. Die gesprekken waren fundamenteel, want je kunt nog zulke mooie ideeën hebben, als het technisch niet kan, houdt het op. Gelukkig bleken de technische mogelijkheden heel ruim.” Davey vult aan: “Aanvankelijk zagen we er ook tegenop om dit hele proces tijdens corona te doorlopen, maar bij nader inzien viel dat toch erg mee. Sterker nog, corona heeft misschien zelfs wel geholpen om de continuïteit van het persoonlijke contact te voeden. Persoonlijk contact met alle betrokkenen is belangrijk, zeker op afstand.”

Een jaar later zijn de twee bevlogen young professionals nog steeds superblij met het resultaat. Davey: “We zien echt de meerwaarde van onze tool. Als je hem continu onder de aandacht brengt bij medewerkers, zorg je voor een diepgaand zelfinzicht en bewustwording daarover. Dat kan volgens ons ook helpen bij het beperken van de risico’s op een burn-out. Bij veel mensen die wij spreken ontstaat die bewustwording pas tijdens of ná een burn-out. Daar willen we met onze aanpak natuurlijk verandering in brengen: voorkomen is beter dan genezen.”

Schot in de roos

“Deelnemen aan Young Professional of the Year heeft ons geïnspireerd om verder te kijken dan ons eigen vakgebied,” merkt Tristan op. “En, misschien nog wel belangrijker, het heeft ons de kans gegeven om ambitieuze collega’s bij andere bedrijven te leren kennen en inhoudelijk met ze samen te werken.” Davey ziet de meerwaarde van het event eveneens: “Het momentum was top, de inhoud was een schot in de roos en het winnen van de award heeft ons een extra duwtje in de rug gegeven. We werken op dit moment nog aan een doorontwikkeling van de tool, want op technisch vlak kunnen er nog een paar verbeterslagen worden gemaakt. Daarbij richten we ons niet alleen op young professionals, maar op alle medewerkers. Duurzame inzetbaarheid voor alle iedereen manageable maken, dat is onze ambitie.”

“En o ja, en nog even for the record: de cheque voor een training bij Boertien Vergouwen Overduin hebben we nog niet verzilverd, maar dat gaat binnenkort gebeuren. En de dinerbon, die we samen met de nummer 2 van Vodafone Ziggo gaan besteden, bewaren we voor als de restaurants weer open mogen. Hopelijk kunnen we dan ook meteen vieren dat Eiffel onze MTA-tool succesvol heeft geïmplementeerd. Ja, we hebben veel om naar uit te kijken.” 

Young Professional of the Year 2021 

We zijn weer begonnen! Ook dit jaar strijden ambitieuze teams van topwerkgevers in Nederland weer om de prestigieuze titel Young Professional of the Year 2021. Er zijn 10 deelnemers: Cargill, Nationale-Nederlanden, Ordina, a.s.r. verzekeringen, ManpowerGroup, VodafoneZiggo, ERIKS Nederland, VolkerWessels en Royal HaskoningDHV.

Thema van dit jaar is ‘Post Covid-19 Way of Working'. Een relevant en belangrijk onderwerp, waarmee de deelnemers een kans krijgen om een positieve verandering teweeg te brengen binnen hun organisatie. We wensen alle deelnemers veel succes! 

Op de hoogte blijven? 

Houd de LinkedIn-pagina’s van Boertien Vergouwen Overduin en InterCompany Association in de gaten. Hier vind je alle updates over Young Professional of the Year 2021. 

Deel dit artikel

Wellicht ook interessant