Menu
BVO logo

Thuiswerken en doorgroeien, kan dat wel?

Aanwezigheid op kantoor is belangrijk om hogerop te komen, hoor je mensen vaak zeggen. Uit het oog, uit het hart. Betekent dit dat je kansen op snelle groei verkeken zijn als je veel thuiswerkt? Of is dat niet meer van deze tijd? 

Productiever vanuit huis

Al vóór de coronacrisis was Nederland koploper thuiswerken. In geen enkel Europees land werken zoveel mensen incidenteel of vaker vanuit huis. In 2019 ging het om 3,5 miljoen Nederlanders, een lichte stijging ten opzichte van het jaar ervoor. De verwachting is dat dit aantal alleen maar zal toenemen de komende jaren.

Voor werkgevers kan dat ook voordelen opleveren. Uit een onderzoek van de Universiteit van Stanford in 2014 blijkt dat thuiswerkers 13 procent productiever zijn dan hun collega’s op kantoor. Dat is te danken aan minder afleiding, een afname in ziekteverzuim, kortere pauzes en het feit dat er niet meer van en naar kantoor gereisd hoeft te worden.

Betrokkenheid op de lange termijn

Toch blijkt dat de positieve effecten na verloop van tijd kunnen afnemen. Wordt thuiswerken op een gegeven moment als vanzelfsprekendheid beschouwd, dan is er nauwelijks nog verschil met de productiviteit van kantoormedewerkers. Sterker nog, hoe vaker en langer werknemers wegblijven van het kantoor, des te lastiger ze het vinden om te integreren met collega’s.

De betrokkenheid daalt en er is minder kennisdeling, omdat face-to-face communicatie zeldzaam wordt en er minder (of zelfs geen) fysieke ontmoetingen plaatsvinden. In het ergste geval kunnen thuiswerkers zich geïsoleerd voelen en het idee krijgen dat hun situatie in de weg zit van hun professionele ontwikkeling.

Helder thuiswerkbeleid

Dat neemt niet weg dat voor velen de flexibiliteit om op afstand te werken een belangrijke arbeidsvoorwaarde is. Daarom moet je een balans zien te vinden in de hoeveelheid en inrichting van thuiswerken. Bedrijven zullen zich zo moeten organiseren dat remote werknemers betrokken worden en de professionele ondersteuning krijgen die ze nodig hebben.

Een helder thuiswerkbeleid en duidelijkheid over doelen en verwachtingen helpen daarbij. Ook een-op-eengesprekken met (remote) collega’s en regelmatige online teamsessies zijn van belang. Zo ontstaat ruimte voor iedereen om input te leveren en zich gehoord te voelen. In principe ligt de verantwoordelijkheid om dit te faciliteren bij de werkgever, maar het initiatief kan natuurlijk ook door de werkvloer worden genomen.

Zorg dat je zichtbaar blijft

Uit het onderzoek van de Universiteit van Stanford blijkt wel dat thuiswerkers 50 procent minder kans hebben op een promotie dan hun collega’s op kantoor. Volgens de onderzoekers kan dat liggen aan het feit dat ze niet zichtbaar genoeg zijn of omdat het voor hun functie (bijvoorbeeld het leiden van een team) eigenlijk noodzakelijk is om veel op kantoor te zijn.

Hoe zorg je voor zichtbaarheid als het door omstandigheden niet mogelijk is om op kantoor te zijn? Je zult moeten beseffen dat fysieke aanwezigheid niet essentieel is om mensen te laten inzien welke impact je op de organisatie hebt. Maar het is wel belangrijk om je belangrijkste stakeholders op de hoogte te houden over je vorderingen. Houd je progressie bij en zorg dat je ze wekelijks telefonisch spreekt of in ieder geval via e-mail informeert.

Organiseer regelmatig online meetings met je team om erachter te komen wat er op de werkvloer speelt, welke kansen zich voordoen en waar je input kunt leveren. Besteed aandacht aan het opbouwen van een relatie met je collega’s op afstand. Een virtuele borrel of koffiepauze kan voorkomen dat uit het oog, ook uit het hart wordt.

Meer weten? 

Wil je na het lezen van dit artikel meer weten over hybride werken of ben je nieuwsgierig wat wij kunnen betekenen voor jou, jouw team en organisatie, neem dan contact op met ons via 035 200 5215 of info@bvo.nl. We staan je graag te woord. 
Deel dit artikel

Wellicht ook interessant