Menu
BVO logo

5 tips voor goede feedback geven

Organisaties worden steeds minder hiërarchisch. Managers krijgen minder zeggenschap en verantwoordelijkheid, deze worden steeds vaker binnen teams neergelegd. Maar hoe houdt u de collega’s binnen het team scherp? Hoe spreekt u deze collega’s aan? Hoe geeft u zonder bijbedoelingen een goed compliment? En hoe uit u kritiek met behoud van de bestaande relatie? Vijf tips voor het geven van goede feedback.

1. Bereid je voor
Het geven van complimenten of kritiek met behoud van de relatie is geen makkelijke opgave, maar een goede voorbereiding helpt. Goede feedback geven mét behoud van de relatie begint met goed bedenken wat uw doel is met het geven van deze feedback. Wilt u bijvoorbeeld een ‘sorry’ horen of een  toezegging van ander gedrag? Of wilt u iemand zelfvertrouwen geven of belonen?

2. Formuleer specifiek 
Goede feedback is specifiek. Dat geldt zowel voor positieve feedback (complimenten) als negatieve feedback (kritiek). Stel, u krijgt het compliment dat u altijd zo opgewekt bent. Leuk om te horen, niet? Maar hoe zou u het vinden als u te horen kreeg dat u zoveel opgewektheid, positiviteit en enthousiasme uitstraalt, door uw open blik en nieuwsgierige houding en dat de ander vrolijk wordt als hij u ziet? Vermoedelijk waardeert u het  laatste compliment meer, omdat uit dit compliment specifiek blijkt waar u het compliment over krijgt, waar de ander dat compliment op baseert en wat het effect op de ander is van het gedrag waar u het compliment over krijgt.

3. Wees oprecht
Geef complimenten of kritiek die u echt meent. Juist bij het ontvangen van complimenten of kritiek zetten mensen hun voelsprieten uit. De kracht van een oprecht compliment is dan ook groot. Kritiek vinden we in de regel minder prettig om te horen. Toch kan een doordachte, specifieke suggestie ter verbetering ook gewaardeerd worden, mits deze oprecht is.

4. Pas geen sandwich toe
De sandwichformule voor feedback is het eerst geven van complimenten, gevolgd door kritiek en dan weer het geven van complimenten. De kritiek wordt zo tussen de complimenten gegeven: een sandwich kritiek. Het effect van deze formule is dat zowel de complimenten als de kritiek minder effect hebben op de ander. Het compliment wordt afgezwakt door de kritiek en vice versa. Daarnaast vertrouwt de ander de volgende keer uw compliment minder en verwacht dat er kritiek volgt.

5. Luister goed naar de reactie van de ander 
Zowel complimenten als kritiek zijn niet altijd makkelijk om te ontvangen. Bied de ander gelegenheid om het compliment of de kritiek te begrijpen en erop te reageren. Luister vervolgens aandachtig naar de reactie van de ander. Ga na of uw feedback is aangekomen zoals u dat heeft bedoeld en of de ander er iets mee kan of wil doen. Verduidelijk uw feedback als dat nodig is. Kortom: ga met elkaar in gesprek. Pas dan geeft u effectieve feedback.
Deel dit artikel

Wellicht ook interessant