Sturen op targets: hoe doe je dat?

De leidinggevende als ondernemer

Ondernemer, coach, leider, manager. Als succesvol leidinggevende ben je het allemaal en kies je bewust wanneer je vanuit welke rol handelt. Wat betekent dat precies? Hieronder zoomen we in op de leidinggevende als ondernemer.
 

(Wo)man in the middle

Als je leiding geeft aan een afdeling of een team, ben jij de (wo)man in the middle. Jij staat in het midden, met jouw normen en waarden, mogelijkheden en beperkingen, voorkeuren en allergieën. Je staat midden in de organisatie, met al de verschillende belangen die daarbinnen spelen. Maar je staat ook midden in de markt, vol consumenten en concurrenten die invloed hebben op hoe jouw bedrijf presteert.
Vanuit die positie kijk jij naar het geheel en kies je bewust welk doel jij wilt behalen. En dus ook: vanuit welke rol jij gaat handelen.
 

Kies je rol: ondernemer

In de rol van ondernemer focus je als leidinggevende op het behalen van doelen. Je formuleert targets en prestatie-eisen voor medewerkers op het gebied van omzet en productiviteit. Het is dan ook belangrijk dat je initiatieven neemt en besluitvaardig bent. Resultaatgerichtheid staat voorop.
 

Hoe stuur je op targets?

Het basisgesprek dat je als ondernemer met je medewerkers voert, is het doelgesprek. Hierin maak je afspraken over te behalen targets of doelstellingen. Wil je dat op een effectieve manier doen, dan zijn de volgende zaken van basaal belang:
  • Houd het realistisch: te ingewikkelde targets hebben vaak geen nut, maar te eenvoudige helpen het bedrijf ook niet vooruit.
  • Wees specifiek: “verkoop dit kwartaal 6% meer van product A” is een goede target, “verkoop dit kwartaal meer” niet.
  • Ken je mensen: wat motiverend is voor de ene persoon, werkt niet voor de andere. Houd doelstellingen persoonlijk.

Optimale alignment

Het voeren van effectieve doelgesprekken is belangrijk voor de leidinggevende als ondernemer. Maar er komt meer kijken bij deze rol. Je moet bijvoorbeeld ook zorgen voor een optimale alignment. Dat wil zeggen: je moet de jaarplannen en bedrijfsstrategie van je organisatie op elkaar afstemmen en weten door te vertalen naar jouw team en de afdelingen waar jij en je mensen veel mee te maken hebben.
Verder heb je als ondernemer te maken met vragen als: hoe kun je werkhouding en gedrag in lijn brengen met de targets die je stelt? Hoe maak je dat meetbaar? Waar reken je mensen op af? Hoe vertaal jij abstracte bedrijfstermen als ‘klantgerichtheid’ of ‘toekomstbestendigheid’ concreet naar je team? Vragen waar0p jij als leidinggevende een antwoord moet hebben dat draagvlak heeft binnen de organisatie.
 

Haal meer uit je ondernemersrol

Wil jij als leidinggevende sterker worden in de rol van ondernemer? Schrijf je dan direct in voor een van onze praktijkgerichte leiderschapstrainingen: Executive Master Strategisch Leiderschap en Verandering, HBO Trainingsprogramma Professioneel Leidinggeven en Resultaten Bereiken met je Team.
 

Nieuwsgierig naar meer?

In de volgende nieuwsbrief zoomen wij in op de leidinggevende in de rol van manager. Wil je daar niet op wachten, of wil je meer weten over praktisch leiderschap? Vraag dan onze whitepaper aan.
 

Deel dit artikel

Wellicht ook interessant