Altijd actuele kennis voor de moderne werkpraktijk
Beheers in korte tijd nieuwe skills
Blijvend resultaat gegarandeerd
Incompany en maatwerkOver onsInspiratie
Home

Traineeships en talentontwikkelprogramma’s

Wij geloven dat talentontwikkeling van young professionals start bij het écht begrijpen van deze doelgroep (generatie Y, oftewel millennials en de daaropvolgende generatie Z, die op korte termijn de arbeidsmarkt betreedt). Vanuit ruime praktijkervaring én recente onderzoeken (generatiekunde, onderwijskunde en neurowetenschap) weten wij wat deze professionals kenmerkt, waar hun kracht ligt en wat hun valkuilen zijn. Dit vertaalden wij in vijf succesindicatoren die onze visie vormen op talentontwikkeling voor young professionals.

Man met zwart haar, lichtblauw hemd en rode stropdas met jasje om zijn arm kijkt recht in camera

Autonomie

­

Samenwerking

­

Dynamiek

­

Doelgerichtheid

­

Innovatiekracht

­

Onze aanpak 

Hoe een talentontwikkelprogramma er precies uit komt te zien, hangt natuurlijk af van de specifieke wensen van de organisatie. Los van de verschillen die er per branche en per organisatie zullen zijn, adviseren wij bij voorkeur altijd een traject dat een wat langere doorlooptijd heeft, minimaal een half jaar tot maximaal 2 jaar. We merken namelijk dat de young professionals wel even de tijd nodig hebben om vanuit zelfvertrouwen de diepte in te gaan. Onze talentontwikkelprogramma's stellen we in ieder geval samen op basis van drie pijlers:

  1. Zelfinzicht en persoonlijk leiderschap: Een belangrijk onderwerp, dat eigenlijk altijd centraal staat, is het versterken van zelfinzicht en persoonlijk leiderschap. Deze generatie heeft een sterk innerlijk kompas nodig (wie ben ik, wat kan ik, wat wil ik) om als professional te kunnen groeien.
  2. Mix van leeractiviteiten: In elk programma zorgen we voor een uitgekiende mix van leeractiviteiten, passend binnen de mogelijkheden en het budget. Denk hierbij aan groepstraining, maar ook individuele begeleiding middels coaching. Daarnaast integreren we individuele opdrachten en groepsopdrachten waarmee deelnemers aan de slag gaan in de eigen praktijk.
  3. Organisatie en stakeholders: We onderzoeken altijd hoe we stakeholders vanuit de organisatie kunnen betrekken bij het talentontwikkelprogramma voor young professionals. Hierbij kunnen zij verschillende rollen vervullen, bijvoorbeeld die van mentor van de deelnemers of ambassadeur van het traject. 

Meet the leaders

We werken samen met de Young Professionalorganisaties van de top 50 van Nederlandse werkgevers, verenigd in de Inter Company Association (ICA). Met hen bespreken we huidige ontwikkelingen op het gebied van leiderschap in relatie tot de leiders van morgen. Elk jaar organiseren we samen met hen The Young Professional of The Year en het succesvolle Meet the Leaders evenement. Bekijk hier het digitale Meet the leaders evenement terug! 

Whitepaper ‘Millennials aan Zet’

Hoe scheppen wij autonomie mét focus? 

Autonomie met focus bieden wij door young professionals binnen een veilig leerklimaat de vrijheid te geven om zelf richting te geven aan hun leerproces. Wij helpen ze hun persoonlijke en professionele einddoelen te stellen én te bewaken. We laten trainees met elkaar besluiten welke onderwerpen zij willen behandelen in de Themablokken. We reiken keuzethema’s aan en begeleiden dit keuzeproces tijdens de Groeiversneller  . 

Naast dat het bieden van autonomie met focus effectief is voor de persoonlijke en professionele ontwikkeling van young professionals, vergroot deze aanpak ook hun zelfinzicht (wie ben ik, wat wil ik en wat kan ik?). Bovendien stimuleren we op deze manier ook nog eens dat deze jonge talenten zelfstandig keuzes maken. 

De onderliggende didactiek is in al onze programma’s gelijk: deelnemers geven binnen gestelde kaders en richtlijnen hun eigen leerproces vorm, kiezen inhoudelijke thema’s, vormen teams, werken aan eigen casuïstiek en vragen feedback. Voor de trainees betekent dit keuzevrijheid in de meest autonome vorm. Wij weten dat trainees vanwege hun opleidingsniveau goed in staat zijn hun reflectievermogen aan te boren om zelf te bepalen wat zij, op welk moment en in welke vorm, nodig hebben om de volgende stap te zetten. Deze groep start vanuit een gezamenlijk punt met een gezamenlijk einddoel, daardoor geven zij als groep autonoom hun ontwikkelpad vorm.

Hoe bieden wij persoonlijke, organisatorische en maatschappelijk doelgerichtheid?

In onze visie op talentontwikkeling stimuleren wij talenten voortdurend de ‘waarom’-vraag te stellen. Dat doen we door ze uit te dagen hun persoonlijke leerdoelen te koppelen aan de visie en strategie van jouw organisatie. Zo bieden wij een heldere doelgerichtheid op het grotere geheel, waarin persoonlijke, organisatorische en maatschappelijke aspecten soepel samenkomen. 

Wij nodigen   de deelnemers bijvoorbeeld uit om ‘waarom’-vragen te stellen aan belangrijke stakeholders, waarvoor we afzonderlijke sessies kunnen verzorgen, afgestemd op de wensen en mogelijkheden van jouw organisatie.   Op die manier geven stakeholders de visie en strategie kleur, terwijl jong talent ervaart en leert hoe zijzelf en hun team, invulling kunnen geven aan de maatschappelijke waarden die voor hen van belang zijn.

Hoe zorgen wij voor dynamiek? 

In onze leertrajecten sluiten we aan bij de leerstrategie van jouw organisatie. Dat doen we door de inzet van blended learning, een uitgekiende mix van fysieke en digitale werkvormen, die we geheel naar behoefte kunnen samenstellen. Inmiddels hebben we flinke ervaring met digitale serious games. Een serious game is een simulatie van de werkpraktijk waarin deelnemers op verschillende competenties worden uitgedaagd effectiever gedrag te ontwikkelen. In zo’n simulatie ervaren deelnemers het effect van hun gedrag en reflecteren daar uitgebreid op. Mede dankzij inzet van competitie- en spelelementen ligt het tempo hoog en blijven trainees geboeid. 

COVID-19 heeft ertoe bijgedragen dat al onze talentprogramma’s zijn omgezet naar een digitale variant. Trainingen zijn omzet naar een virtuele variant in MS teams, masterclasses zijn omgezet naar webinars en er is extra e-learning toegevoegd. 

Young professionals zijn de eerste digital natives, een generatie die volledig is opgegroeid met technologie. Ze zijn uitstekend in staat digitaal leren tot een succes te maken. Door de inzet van e-learning en tools als MS Teams en goede begeleiding, haalt deze doelgroep het leerproces gemakkelijk naar hun (digitale) werkplek. Ook als de situatie het toelaat weer fysiek te trainen, houden wij (deels) vast aan digitale mogelijkheden die nu succesvol zijn geïmplementeerd in de meeste organisaties. 

Hoe stimuleren wij samenwerking?

Het vergroten van samenwerking vormt een rode draad in onze leertrajecten. Dit stimuleren we onder andere in de Groeiversnellers, trainingen en praktijkopdrachten. Deelnemers leren voor zichzelf op te komen en daarnaast te kijken naar het gezamenlijk belang. We dagen deelnemers uit zich kwetsbaar op te stellen. Dit bevordert veiligheid in de groep, directe feedback, leren van fouten en bovenal, leren van en met elkaar.  

Hoe stimuleren wij innovatiekracht?

Veranderkracht benutten is onmisbaar bij het realiseren van organisatiedoelstellingen. Daarom leren wij young professionals hoe zij veranderkracht effectief kunnen inzetten. Bijvoorbeeld in een ‘24 challenge’, waarin zij aan de slag gaan met een relevant vraagstuk voor de eigen organisatie. Niet alleen activeren we zo de gezamenlijke denkkracht en frisse ideeën, ook ontdekken young professionals zo welke houding en gedrag passen bij ambities van de organisatie en hoe zij andere collega’s hierin meekrijgen. Zo haal je niet alleen het maximale rendement uit deze jonge talenten, maar worden zij tegelijkertijd ingezet als ‘groeiversnellers’ binnen de hele organisatie.