Menu
BVO logo

PITCH! UZELF NAAR EEN SUCCESVOL 2015

De economische cijfers blijven schommelen tussen plus en min. Er verdwijnen nog altijd banen in de zorg, de bouw en financiële dienstverlening, terwijl er nieuwe ontstaan in de vakgebieden communicatie en zakelijke dienstverlening. Het aantal zelfstandige ondernemers is toegenomen tot 1.469.000, wat erg veel is ten opzichte van het aantal mensen in loondienst: 7.573.000 (bron: CBS september 2014). Boertien Vergouwen Overduin komt deze dynamiek elke dag bij klanten tegen. Welke kant het ook opgaat met werk en mobiliteit, er moet brood op de plank komen en de opdrachtenstroom moet doorgaan. In december verscheen over dit onderwerp het boek PITCH! van elevator tot aanbesteding, waaraan onder meer onze eigen programmamanager Rick Willemsen meewerkte.
 
Het hebben van een goede 'pitch' wordt steeds belangrijker en de term raakt dan ook steeds meer ingeburgerd. Er is meer competitie dan ooit. De nieuwe, platte wereldeconomie geeft toegang aan velen. Daarnaast wisselen we vaker van functie, zoeken we nieuwe werkplekken of timmeren we als ondernemer aan de weg. We presenteren onszelf via social media, in tenders en presentaties. In dit nieuwe speelveld is het belangrijk dat anderen snel uw uniciteit en kwaliteiten zien en dat u duidelijk kunt maken wat u te bieden heeft. Maar hoe pakt u dat aan? Door te zorgen dat u altijd voorbereid bent met een persoonlijke pitch.
 
De belangrijkste tip daarbij: hanteer de PITCH-formule. Dit doet u door de volgende vragen te beantwoorden.
 
P: Lost de pitch het Probleem op?
Klantvragen worden vaak troebel op het moment dat u op de stoel van het ongevraagd advies gaat zitten: heel veel zenden over hoe goed uw dienstverlening is en wat u te bieden heeft. Wat vaak vergeten wordt: lost uw oplossing wel het probleem van de klant op? En wat is nu dat werkelijke probleem? Maak dat eerst helder.
 
I: Heeft de pitch Impact op uw publiek?
In een pitch kunnen mensen vaak goed vertellen wat ze doen en hoe ze dat doen, maar ze vergeten al gauw de waarom-vraag: waarom doet u wat u doet? En weet u dit goed te verwoorden? Als u zelf geïnspireerd bent, is de ander dat vaak ook.
 
T: Houdt u zich aan de Tijd?
Tijd is kostbaar, zeker als er een paar ongeduldige mensen in het publiek zitten. Zorg dat u een elevator pitch van twee minuten heeft geoefend, waarin u kernachtig de essentie van uw verhaal over het voetlicht kunt brengen.
 
C: Voelt u Chemie met uw publiek?
Contact maken met uw publiek is essentieel voor een geslaagde pitch. Zorg dat u voldoende weet van uw publiek en dat u kunt anticiperen op onverwachte vragen of situaties.
 
H: Gebruikt u Heldere taal?
Schrijf uw pitch in heldere taal. Gebruik geen jargon dat toch niet binnenkomt bij uw publiek. Stem uw taalgebruik af op uw doelgroep en stel controlevragen om te kijken of u begrepen wordt.
 
Denk bij uw eerstvolgende presentatie dus aan de volgende zaken: Probleem-Impact-Tijdsgebonden-Chemie-Helder taalgebruik, en PITCH!
Deel dit artikel

Wellicht ook interessant