Slim coachen!

Deel 1: houd je brein fit!

Coachen is een vak apart. Elke sessie werk je met andere mensen, andere vragen en andere methodieken. Je bent continu aan het luisteren, schakelen, vragen stellen, onderzoeken en uitproberen. En door al die aandacht verliezen we onszelf weleens uit het oog. Hoe houd je het als coach vol? Kortom, hoe maak je je coaching “slim”, zowel voor je coachees als voor jezelf?

In dit tweedelige artikel geef ik tips voor coaches. Open deuren? Misschien. Maar wel vanuit een ander oogpunt. Namelijk dat van de werking van ons brein. In dit eerste deel ga ik in op het effect van beweging en slaap, in deel twee behandel ik structurele gedragsverandering.

Beweging: brandstof voor je brein

Beweging is goed voor je gezondheid. Dat lijkt een algemeen geaccepteerde gedachte in ons land. Als je met regelmaat sport, blijf je fit, ziet je lichaam er beter uit en is je conditie beter. Maar beweging en sport hebben alleen niet effect op je fysieke gesteldheid. Ook je denken en concentratievermogen verbeteren.

Dat zit zo: om scherp te blijven, moet je voldoende eten. Maar de energie die je hiermee binnenkrijgt, moet ook goed getransporteerd worden in je lichaam. Dat doet je bloedsomloop. Door te bewegen stimuleer je je bloedsomloop en dat heeft als neveneffect dat er belangrijke brandstof naar je brein wordt gestuurd, glucose genaamd.

Gezien de intensiteit van een coaching is het belangrijk om de “bovenkamer” van je coachees op gang te krijgen en te houden. Bouw daarom voldoende bewegingsmomenten in je coaching in. Elke 20 minuten even iets te drinken halen of bijvoorbeeld een actieve oefening doen kan al helpen. Ook de combinatie van beweging en frisse lucht werkt erg goed. Je moet als coach alleen nog even het juiste moment vinden.

En vergeet vooral jezelf niet in dit geheel. Je hebt als coach een baan waarbij aandacht en focus essentieel zijn. Dat vraagt om scherpte en effectiviteit. Zorg dus dat je zelf ook regelmatig beweegt. Jouw brein heeft immers ook brandstof nodig!

Slaap: bouwsteen voor beter leren

Slaap is onlosmakelijk verbonden met prestatie. Een tekort aan slaap heeft veel impact op je manier van denken, je geheugen, je logisch redeneringsvermogen en veel meer. Iedereen weet dat, maar slechts weinigen doen er iets mee. Ik hoor vaak dat mensen ’s middags het liefst even een powernap zouden willen doen, of dat ze graag een bed op kantoor willen om even te slapen. Maar slechts een paar doen dit ook werkelijk.

Slapen helpt écht bij leren en veranderen. Het klinkt misschien gek, maar waarom rekken we coaching sessies niet een beetje op? Zodat mensen voor of na de sessie nog een kwartiertje kunnen slapen? Dat zal ze helpen om daadwerkelijk iets te doen met wat ze hebben geleerd. En ook hier geldt: ga als coach op die momenten zelf ook even in de ‘standby modus’…

Tel uit je winst

Er is dus grote winst te behalen in slimmer leren en veranderen door aandacht te geven aan lichaam en geest. Beweging en slaap hebben veel impact op je gedachtes en je emoties. Maar slaaptekort kan ook juist het gevolg zijn van je gevoelens. Bekijk deze dingen slim en verwerk ze in je coaching sessies. En heb je leuke tips, werkvormen of ervaringen die je wilt delen? Ik hoor graag van je.

Auteur: Tom Bos

<
  • 1
>

Onze website maakt gebruik van cookies.