Maak van diversiteit een succes: do’s & don’ts

Veel bedrijven hebben diversiteit inmiddels wel op de agenda staan. Maar aan de manier waarop ze het thema benaderen, valt nog steeds veel te verbeteren, constateert onze directeur Martin van der Groep: ‘Ik zou graag zien dat we van moeten naar willen gaan. En dat de hele organisatie gaat meedoen.’

Het positieve nieuws: er ontstaat steeds meer belangstelling voor het onderwerp en de vraag naar diversiteitstrainingen neemt toe. Van der Groep: ‘Je ziet dat de hele Black Lives Matter-beweging wel voor een vliegwiel heeft gezorgd. Steeds meer bedrijven beseffen: we komen er niet meer onderuit met z’n allen. En in mijn optiek is dat iets positiefs. Men wil er echt wat mee. Bovendien weten we allang uit allerlei onderzoeken dat cultureel en anderszins inclusieve en divers samengestelde teams zorgen voor betere prestaties. Nu zie je dat besef ook in de praktijk doordringen.’

Tegelijk ziet hij in de praktijk dat de vertaalslag die gemaakt wordt, diversiteit soms eerder tegenwerkt dan bevordert. Zonde natuurlijk. Daarom hierbij 3 belangrijke valkuilen om te vermijden én 3 tips om van diversiteit in jouw organisatie wél een succes te maken! 

Valkuil 1: stoppen bij het beleid

Maar al te vaak beginnen bedrijven enthousiast met het formuleren van nieuw beleid, maar denken ze niet of onvoldoende na over hoe ze dat beleid in de praktijk gaan omzetten. Hierdoor ontbreekt de opvolging. Van der Groep: ‘Veel beleid heeft nogal eens de neiging om in de la te belanden. Dan ben je dus een papieren tijger aan het creëren.’ En zo verandert er onder de streep dus niets. 

Valkuil 2: één persoon aanwijzen

Iets anders dat Van der Groep vaak ziet gebeuren, is dat bedrijven een chief diversity officer aanwijzen. Maar ook dat werkt in de praktijk meestal niet, ziet hij. ‘Dan heb je dus één iemand verantwoordelijk gemaakt, één strijder voor de zaak. Maar de rest van de organisatie denkt dan vaak: daar heb je hem of haar weer. En dan schiet het effect dus ook tekort.’ 

Valkuil 3: focussen op aannamebeleid

Veel bedrijven die net aan de slag zijn met diversiteit, focussen vooral op het binnenhalen van divers personeel. Maar als diversiteit verder niet is geïntegreerd in je organisatie, heeft dit weinig zin. ‘Zo haal je misschien wel een meer diverse groep collega’s binnen, maar als vervolgens niet de hele organisatie ermee bezig is hoe hen welkom te heten, gaan zij ook weer snel weg’, legt Van der Groep uit. ‘Het gaat erom dat je niet alleen mensen uitnodigt om te komen, maar dat ze zich ook welkom voelen.’ 

Tip 1: maak diversiteit iets van de hele organisatie

Het belangrijkste inzicht als je echt iets wilt bereiken met het thema diversiteit: integreer het in je complete bedrijf. Diversiteit moet echt onderdeel worden van de bedrijfscultuur. ‘Dan raak je het kenmerk van de inclusieve organisatie’, zegt Van der Groep. Al kan dit in de praktijk best een uitdaging zijn, want niet zelden roept het thema weerstand op. ‘Soms roepen mensen dingen als “Dan mag ik zeker mijn bitterbal niet meer, of mijn broodje bal”. Dan is het: “mijn traditie, mijn feest”.’ Hoe je daar het beste mee om gaat? Zie tip 2!

Tip 2: volg een diversiteitstraining

Wij hebben verschillende diversiteitstrainingen ontwikkeld, om tegemoet te komen aan de toenemende vraag van organisaties hoe zij diversiteit handen en voeten kunnen geven. Voor wie echt serieus met het onderwerp aan de slag wil, is er de Executive Master leiderschap in diversiteit en inclusiviteit, een 8-daags praktijkgericht en compleet programma. Van der Groep: ‘Daar krijg je alles van A tot Z mee. Maar vooral: hoe je omgaat met verschillen. Je leert ook dat vooroordelen natuurlijk zijn. If you have a brain, you’re biased. Maar we gaan ook in op deep democracy: hoe geef je de minderheid een stem? Hoe laat je hen voelen dat ze gehoord en gezien worden? En ook: hoe krijg je de meerderheid daarin mee? In deze verdiepende training kijken we hoe je van diversiteit juist een vliegwiel kunt maken voor de hele organisatie.’

Tip 3: houd je motivatie helder

‘Nog steeds hoor ik vaak “We moeten hier iets mee” in plaats van “We willen hier iets mee”’, vertelt Van der Groep. ‘Ik zou graag zien dat we van moeten naar willen gaan. Als je eenmaal merkt dat diversiteit tot succes leidt, dan wordt het ook leuk.’ En dat het veel kan opleveren als je gebruik maakt van diversiteit en culturele verschillen, staat als een paal boven water. Het is alleen iets wat lang niet altijd vanzelf goed gaat, en waarbij leren en ontwikkelen dus een cruciale rol speelt. 

Ons devies: houd je motivatie voor ogen en geef niet te snel op. Van der Groep: ‘Zeker voor wie het niet gewend is om leiding te geven aan een multicultureel team, is het soms moeilijk om het maximale uit diversiteit te halen. In onze trainingen proberen we daarom ook echt de slag te slaan van theorie naar praktijk. Daarbij gaat het niet zozeer om het uitsluiten van discriminatie. Het gaat juist meer om: hoe kan ik nou mijn voordeel doen met diversiteit, en bijvoorbeeld werving en selectie objectiveren? Het gaat er echt om gedragsverandering te creëren.’ 

Gedragsverandering gaat nooit van de ene op de andere dag, dat is belangrijk om in het achterhoofd te houden. Maar wie volhoudt, plukt daar later zeker de vruchten van. Van der Groep: ‘Van veel organisaties horen we later terug: “Dit verrijkt ons”. En dat is natuurlijk precies de bedoeling!’

Zelf met diversiteit aan de slag? 

Volg bijvoorbeeld de Executive Masterclass diversiteit en inclusieve organisatie of de Executive Master leiderschap in diversiteit en inclusiviteit. Of neem contact met ons op via 035 200 5215 of info@bvo.nl om mogelijkheden voor maatwerk te bespreken. We staan je graag te woord.

Deel dit artikel

Wellicht ook interessant