Menu
BVO logo

Hybride teams: hoe ga je ermee om? 

De verwachting is dat thuiswerken ook na de coronacrisis een blijvertje is. Hybride werken, een paar dagen op kantoor en een paar dagen online, wordt dan dus de norm. Dat betekent een nieuwe uitdaging voor leidinggevenden. Hoe stuur jij je hybride team aan?

Het nieuwe normaal?

Hoewel het niet altijd makkelijk is om met je laptop aan de keukentafel de balans te bewaren tussen werk en privé, hebben veel werknemers aangegeven dat het thuiswerken zo goed bevalt, dat ze dit ook op de lange termijn willen blijven doen. En ja, ook steeds meer werkgevers zien er ook de voordelen van in. Je bespaart reiskosten en tijd, om maar even iets te noemen. 

Grote kans dus dat hybride werken straks de norm wordt. Dat betekent dat werknemers deels thuiswerken en deels op kantoor, en dat je team dus bijna nooit compleet is op dezelfde plek. Dat vereist een andere manier van leidinggeven. Hoe ga je daarmee om? 

Bied een luisterend oor 

Allereerst is het de kunst om als leidinggevende op een goede manier met de verschillende behoeften van medewerkers om te gaan en tegelijkertijd iedereen eerlijk te behandelen. Dat vereist inlevingsvermogen én flexibiliteit, want de omstandigheden kunnen snel veranderen.

Leidinggeven aan een team dat deels op afstand en deels op kantoor werkt, levert uitdagingen op. Er kunnen gevoelens ontstaan van ‘zij versus wij’ en problemen op het gebied van communicatie, betrokkenheid en coördinatie. De onzekerheid over het verloop van de crisis levert extra zorgen en stress op.

Daarom is het extra belangrijk om een luisterend oor te bieden en geduldig te blijven. Voer regelmatig een-op-eengesprekken met collega’s die (deels) op afstand werken om op de hoogte te blijven van hun werkzaamheden en zorgen.

Als je weet waar ze tegenaan lopen, kun je ze beter ondersteunen om het beste uit zichzelf te halen. Hun omstandigheden zijn sinds het begin van de crisis waarschijnlijk veranderd, dus een wekelijkse check-in is geen overbodige luxe.

Duidelijke werkwijzen

Persoonlijke aandacht is een eerste stap om hybride teams succesvol te laten samenwerken. In de gesprekken zul je merken dat er een grotere behoefte is aan duidelijkheid, bijvoorbeeld over de werkwijze en gemeenschappelijke doelen.

Wanneer en hoe vindt de communicatie plaats? En welke middelen worden daarvoor gebruikt? Korte statusupdates kunnen prima via e-mail of chat. Streef je exclusiviteit na, dan is het verstandig om teamvergaderingen volledig online te laten plaatsvinden. Zelfs als sommige leden van je team op kantoor zijn.

Heldere afspraken

Een andere manier om de betrokkenheid van je team te verhogen, is een wekelijkse kick-off te organiseren, waar de belangrijkste werkzaamheden van die week worden besproken en geprioriteerd. Dat schept duidelijkheid en biedt teamleden meteen ook de mogelijkheid om hulp te vragen of juist aan te bieden.

Wees daarbij vooral scherp op de (onbedoelde) uitsluiting van collega’s die thuiswerken. Ontstaat op kantoor een spontane meeting, dan kan het zinvol zijn iemand die extern werkt telefonisch bij het overleg te betrekken.

Maak heldere afspraken over de werktijden. Wie vanuit huis werkt, wenst misschien de vrijheid om zijn uren zelf in te delen, terwijl mensen op kantoor meer behoefte hebben aan structuur. Samen moet je erachter komen wat de beste manier van werken is. In sommige gevallen betekent dat compromissen sluiten.

Maak het leuk

Samen lol hebben is een groot goed, vergeet dat vooral niet. Zelfs in tijden dat het lastig is om elkaar fysiek te treffen, kun je informele momenten plannen om elkaar te zien en spreken over zaken die geen betrekking op werk hebben. 

Ga virtueel met elkaar borrelen of start een boeken- of filmclubje. Dat zal ongetwijfeld bijdragen aan een gevoel van gemeenschap en verbondenheid, en uiteindelijk aan het succes van je team.

Meer weten? 

Wil je na het lezen van dit artikel meer weten over hybride werken of ben je nieuwsgierig wat wij kunnen betekenen voor jou, jouw team en organisatie, neem dan contact op met ons via 035 – 6 956 200 of info@bvo.nl. We staan je graag te woord. 

Deel dit artikel

Wellicht ook interessant