Menu
BVO logo

Gemeente Maastricht

Maatwerk en Incompany

Onze opdrachtgever

De opdrachtgever voor deze casus is de Gemeente Maastricht. Zij hebben omstreeks 2009 te maken met een cultuurverandering vanuit de volgende visie en kernwaarden: vakmanschap, anderen succesvol maken en efficiënt samenwerken.

De opdracht

De Gemeente Maastricht zocht een trainingspartner die een samenhangend managementdevelopmentprogramma kon ontwikkelen voor het middenkader. Dit middenkader bestond uit 50 teammanagers, 10 managers bedrijfsvoering en 11 managementtrainees.
Het managementdevelopmentprogramma moest er op de eerste plaats voor zorgen dat de deelnemers ondersteuning kregen bij de ontwikkeling van kennis (weten), vaardigheden en gedrag (doen) en houding (zijn). Hiermee kunnen zij hun leidinggevende rol naar hun medewerkers beter vervullen en mede sturing geven aan de cultuurverandering vanuit de visie en kernwaarden van de gemeente. Daarnaast was het programma bedoeld om een gezamenlijke (klantgerichte) manier van werken te ontwikkelen waarmee de samenhang en samenwerking tussen de domeinen en teams werd bevorderd. Uiteindelijk moet het programma ook bijdragen aan de gewenste leiderschapskwaliteiten, passend in de gewenste te ontwikkelen cultuur. Via een aanbesteding koos de Gemeente Maastricht uit meer dan 70 opleiders voor Boertien Vergouwen Overduin.

De oplossing

Boertien Vergouwen Overduin ontwikkelde een programma dat is opgebouwd op basis van het Quinn-model. Het programma kent de volgende hoofdthema’s:

  • Leiderschap en persoonlijke effectiviteit
  • Change management
  • Performance management
  • Ontwikkeling van medewerkers
  • Klantgerichtheid
  • Politiek in organisaties


Een belangrijk onderdeel in het programma is het ontwikkelassessment op basis van de 360° feedback op de managementrollen van Quinn. Hiernaast wordt in dit programma de Talentscan gebruikt. Hierin wordt uitgegaan van de talenten van de deelnemers en niet van hun tekortkomingen. Dit heeft een positief effect op de motivatie van de deelnemers en de resultaten van het programma.
In het traject is ook gebruikgemaakt van intervisiesessies; de eerste onder begeleiding van de trainer, de volgende met alleen de deelnemers. Het traject is afgesloten met outtakegesprekken.

Het resultaat

De deelnemers en de organisatie zijn zeer tevreden over de resultaten van dit traject. De individuele deelnemers hebben hun kennis en vaardigheden aanzienlijk vergroot, en zijn daarmee herkenbare cultuurdragers binnen de organisatie geworden. Ook de onderlinge samenwerking en samenhang tussen de diverse organisatieonderdelen is sterk toegenomen.

Luc Dahlmans, senior adviseur P&O en projectleider Gemeente Maastricht:

'Ik ben erg tevreden over het MD-traject en de resultaten die daarmee voor onze organisatie zijn behaald. We zien dat managers nu meer samenwerken over de organisatieonderdelen heen, en elkaar ook meer aanspreken. Dat heeft ook een effect op de medewerkers. Over de hele linie zien we dat we met dit programma naar een meer resultaatgerichte organisatie zijn gegaan.'

Waar worden wij vooral om gewaardeerd?

Wij dragen bij aan het succes van organisaties

“De persoonlijke aanpak, in combinatie met het sterke beroep op de eigen verantwoordelijkheid, werkt heel erg goed.”

Patricia Dusseljee-Swijnenburg, HR Programma Manager Stork

 

“De plenaire workshop Self-awareness sloeg meteen al in als een bom.”

Bärbel Pieroth, adviseur Management Development en Organisatiecoach Spaarne Gasthuis

 

“Overtuigende adviezen, daar gaan ze voor bij de gemeente Venlo.”



 

“Ambtenaren van de gemeente Zoetermeer pakken nu proactief te regie. Zij tonen eigenaarschap en blijven in balans.”



 

“Door het MD-traject zien we dat managers nu meer samenwerken over de organisatieonderdelen heen.”

Luc Dahlmans, senior adviseur P&O en projectleider Gemeente Maastricht
 

“Het traject People Management heeft ons een boost gegeven. Onze managers weten beter wat van hen verwacht wordt.”

Jelderik Schutz, Manager Talent & Leadership Development, Schiphol Group
 

Zonder goede workshops en ondersteunende coaching was het ons niet gelukt om te zijn waar we nu staan.

Peter Augustinus, directeur IBK Groep